MUTIARA KATA HARI INI

Thursday, August 5, 2010

KETUK PINTU INI

tok, tok, tok

ding dong

ada pesta kecil di situ
tak grand mana
yang aku buat
namun semua dijemput

jemput masuk ramadhan
di hatiku
di hatimu

pom!, pom!!, pom!!!
bunyi mercun pula


SEKILAS INFO BUAH TAMAR YANG JANGAN DIBELI

Bercetak jenama "Jordan River" itu sebenarnya bukan dari Jordan tetapi dihasilkan dari negara Israel. ....dan diimport serta dikotakkan di Singapura tapi di edarkan di Malaysia.

Ia ditanam di satu kawasan luas di bahagian timur Israel yang bersempadan dengan Palestin.

Ia dipunyai oleh seorang Yahudi yang kaya...dan ramai pekerja-pekerjanya berbangsa Yahudi dan hasil penjualan kurma itu digunakan untuk tabung orang-orang Yahudi.

Pendedahan ini dibuat oleh akhbar Berita Harian Singapura.

Para Muslimin sekalian diharap jangan membeli kurma jenis ini..kasihanlah terhadap rakyat Palestin yang hari-hari ditindas dan dibunuh kejam oleh rejim Yahudi ini.


dari : blog yang baik



27 comments:

yangbaik August 5, 2010 at 7:31 PM  

terima kasih
untuk perkongsian maklumat
semoga dapat disebarkan luas lagi..

Abd Razak August 5, 2010 at 8:04 PM  

Salam...

Moga sdra sihat hendaknya..

Terima kasih untuk maklumat ini..

ahmad humairi August 5, 2010 at 8:26 PM  

yang baik,

terima kasih kembali,

jom kita hebohkannya.

ahmad humairi August 5, 2010 at 8:28 PM  

w/salam Abd Razak,

moga kita sama-sama dikurniakan kesihatan fizikal dan mental serta boleh mejalani ibadah kepada Allah.

aliaazuan August 5, 2010 at 10:24 PM  

Salam.

Jazakallah khir cikgu atas infonya. Tak penah jumpa lagi jenama ni. Ana slalu beli kurma 'Yusop Tayub'...(betul ke ejaan ni?). Ingat lps ni mcm nk tanam pokok kurma sndiri je.. dh tau dh kat mana org jual benihnya.

Noorma Ismail August 5, 2010 at 10:58 PM  

Salam cikgu..slamat menyambut ramadhan. Saya pun beli Yusuf Taiyoob. Tapi takpe, nanti kita sebarkan info ni untuk pengetahuan semua..tq

CS August 5, 2010 at 11:55 PM  

salam
terima kasih cikgu atas infonya...InsyaAllah sekarang ni mmg kena berhati2 dgn produk2 israel / yg menyokong mereka ni...sama2 kita boikot mereka...

sahromnasrudin August 6, 2010 at 1:22 AM  

TQ cikgu..sy dpt info tue dr emel opis..kekawan yg forward..trime kasih sekali lg...
p/s: minggu nie sy turun kepala batas..dekat tak dgn tempat cikgu????

ahmad humairi August 6, 2010 at 2:35 AM  

w/salam aa,

tanam sendiri - boleh je..kurma kat Baling tu dah banyak mengeluarkan buahnya....ada lagi ke??

ahmad humairi August 6, 2010 at 2:37 AM  

w/salam Noorma Ismail,

tak nak tanam sendiri macam aa? cobalah...awas barangan israel, ayuh boikot!.

ahmad humairi August 6, 2010 at 2:39 AM  

w/salam rom,

rumah saya tak jauh...kalau berjalan kaki - jaraknya dua kaki je...kalao nak singgah, berbuka ke...call dulu ek? Selamat menyambut puasa ramadhan.

ahmad humairi August 6, 2010 at 2:41 AM  

w/salam CS,

kasihanilah rakyat Palestin, bersama kita menyokong mereka.

Rozali August 6, 2010 at 3:41 AM  

Assalamualaikum Cikgu Humairi

Alhamdulillah
terima kasih

sama2 kita hebahkan

Wassalam

ahmad humairi August 6, 2010 at 6:34 AM  

w/salam rozali,

kalau kita kasihan, insyaAllah Allah akan mengasihi kita.

zulkbo August 7, 2010 at 12:30 AM  

salam cikgu..
terima kasih info
insyaallah saya cuba
elaknya sebagai tanda
insaf dan simpati buat
saudara kita di Palestin

Insan Marhaen August 8, 2010 at 2:29 AM  

kali ini IM berpeluang beli buah kurma yang mahal sedikit untuk buka puasa.

itu pun kerana mahu ibu_suri merasainya...

ahmad humairi August 8, 2010 at 6:28 PM  

salam,

selalunye gitule...
oang umah saya hanya memasak untuk anak-anak...saya cuma tumpang rezeki anak-anak!

piewahid August 8, 2010 at 6:59 PM  

huh, kat mana2 saja dia org menyelit. t kasih atas info yg bagus.

"Selamat menjalani ibadah puasa dgn sempurna. Semoga segala amalan dan doa diterima-Nya"

piewahid August 8, 2010 at 7:09 PM  

p/s- terlupa respon.

t kasih atas pandangan sahabat tentang penggunaan istilah 'pesta ibadah' yg saya gunakan dlm komen
n3 saudara sebelum ni.

saya fhm pandangan sahabat dan saya yakin sahabatpun faham pandangan saya.

setidak2nya pandangan sahabat membuktikan budaya tegur menegur atas nama ukhwah masih menebal.

saya menghargainya. t kasih

ahmad humairi August 8, 2010 at 8:05 PM  

terima kasih piewahid,

saya ...jauh dari sempurna. Maaf jika mengganggu emosi. Sebenarnya saya faham frasa itu dan amat memahami bahawa tahap pemahaman manusia berbeza.

inilah keperluan kita berguru agar kefahaman kita tidak disesatkan....tok guru tahu apa yang diucapkan.

terus menyeru!

penjejak maya August 8, 2010 at 8:14 PM  

salam,

terima kasih atas maklumat tu belum puasa pun tapi hari2 saya makan kurma..

ahmad humairi August 8, 2010 at 8:38 PM  

salam PM,

bagus tu...makanan nabi dan para anbia' tu...makanan orang erdik pandai....leh cuba tanam sendiri.

Abi Sabila August 9, 2010 at 12:56 AM  

menyambut datangnya bulan suci ramadhan, saya atas nama pribadi dan juga keluara mohon maaf yang setulus ikhlasnya atas segala kesalahan, kekhilafan, kekurangan dalam setiap postingan, komentar ataupun tanggapan. sungguh, tiada maksud untuk melakukan itu, namun sebagai manusia yang lemah, tak luput dari salah, sebagai hamba yang dhoif, tak lepas dari khilaf. Selamat menjalankan ibadah puasa dan ibadah-ibadah lainnya, semoga Ramadhan kali ini bisa kita gunakan sebaik mungkin untuk meningkatkan amal ibadah baik secara kualitas maupun kuantitas, amin. Dan semoga, gelar muttaqin benar-benar menjadi milik kita,amin.

ahmad humairi August 9, 2010 at 5:27 PM  

Abi Sabila,

Selamat jua buat anda....terima kasih sudi singgah.

luahfikiran August 10, 2010 at 4:18 PM  

Salam,
Terima kasih atas info ini. Selamat Berpuasa

ahmad humairi August 11, 2010 at 5:25 PM  

w/salam LF,

terima kasih jua. Selamat berpuasa.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP