MUTIARA KATA HARI INI

Friday, April 23, 2010

AKAL HEYQAL (VERSI 2010)


wa, wa wa.... tu bulan,
atas pucuk kayu ara......

atuk mengagah cucunya
sambil main tepuk-tepuk tangan

pok ame-ame belalang kupu-kupu
siang makan nasi kalau malam minum susu

(atuk memegang kedua-dua tangan heyqal
sambil mengarahkannya ke dagu)
por tok por
(tampar atuk tampar)
heyqal terasentak dek janggut atuk
yang tak dicukur sejak 2 hari

besar esok nak jadi ape?
nak jadi anjing!
petah heyqal menjawab.

haa?? terlopong atuk.

bes jadi anjing tuk.
leh kejo orang jahat.
leh gigit kaki dia.
anjing kuat lari.
garang tukkk...

ishh, cucu atuk...
(tak sempat fikir...heyqal sambung)

tapi tuk
jadi rama-rama lagi bes kan

tengok tu
seronok dia terbang tinggi
sampai ke awan

budak ni... kata atuk dalam hati
memang tak tahu apa-apa

kita kena mengiyakan
penuh berhemah
dan berhikmah

21 comments:

yangbaik April 23, 2010 at 8:50 PM  

salam,
anak dan cita2 tak boleh dipisahkan
andai bercita2 berilah panduan yang baik
tunjukkan pada jalan yang benar...

alif nak jadi doktor pakar....

ahmad humairi April 23, 2010 at 8:57 PM  

aduh!!!
alif!!!
tolong saya...
sakit perut niii...

ALoNa Cintamaniszlite April 24, 2010 at 12:02 AM  

cikgu..naper kat banner rentang utk pendaftaran persekolahan kanak2 utk tahun 1 tu dikira dari 02.01.2004-01.01.2005 (tahun tu adalah contoh sj)??
Maknanya...beruntung ler budak yg dilahirkan 01.01.2005 tu dari budak2 yg lahir 02.01.2005 sebab dia dh masuk sekolah rendah..budak yg lahir kurang sehari dari dia baru nak masuk pra-sekolah..

syahbandar87 April 24, 2010 at 10:00 AM  

rupa2nya persoalan sy pd komen cikgu di komen n3 sy ada jawapannya disini.hehe..br saya faham skrng..itulah budak2..mereka suka mencontohkan sesuatu yg positif pd gambarn akalnya..dan hebat pula tambahannya..sy sedang menghayati pemikiran kanak2 yg cikgu wujudkan tu..indah,kerna dia seorng kanak2 yang suka mencari kelebihan pd bintang2 yg dijadikan Allah dan ingin pula dia mengambil kelebihan pd binatang2 ini..kalau boleh semua kelebihan binatang mahu didapatkannya.untuk terus gembira dan hebat dengan dunia keseronokannya.

namun anjing hinalah bagi si dewasa..tidak nampak pula akan kebaikan dan kelebihannya sehinggakan yg jijik shja dilihatnya..jika tanya si teruna pada si dara maka digambarkan dngn keindahan hatinya yakni ingin menjadi burung yang berterbangan,ingin menjadi bunga yang mewangi,dan ingin pula menjadi semut yang rajin.hehe..positif di mata yang dewasa tidak lah sama di sisi kanak-kanak.cuma terkadang-kadang lah.hehe

sahromnasrudin April 25, 2010 at 6:23 PM  

sy stuju dgn syahbandar 87..kanak-kanak akan mengikut sesuatu melalui visualisasi..sebab tue, jika dia nmpak bapanya memukul emaknya, trus dia mengatakan bapanya jahat dan akan menanam benih kebencian terhadap bapanya...

ahmad humairi April 25, 2010 at 8:27 PM  

alona,

maaf, saya juga x tau apa rasionalnya kerajaan buat begitu. nanti saya cuba dapatkan jawapan di mana-mana...kalu dapat nanti saya gitau.

ahmad humairi April 25, 2010 at 8:27 PM  

Dr.Araz,
nak tanya....zaki tusape ek?

ahmad humairi April 25, 2010 at 8:28 PM  

syah,
Allah jadikan setiap satu itu dengan kelebihan dan kekurangan..

ahmad humairi April 25, 2010 at 8:29 PM  

shahrom,

itulah bahaya jika perlakuan negatif di 'visual' kan pada anak-anak..

zue April 25, 2010 at 11:17 PM  

dari kita kecil hinggalah keanak-anak kita mesti di tnya...bila besar nak jadi apa.

shameel Iskandar April 26, 2010 at 7:08 AM  

anak-anak dan cita-cita, duau nsur yang tak dapat dipisahkan. masa kanak2 sy pernha ingin jadi ultraman bila lihat criter ultraman.

Hingga dewasa mcm2 cita-cita saya, tapi Allah Maha Mengetahui kerana kerjaya guru yg tidak pernah sy cita-citakan kini menjadi kerjaya yg amat saya cintai.

Che' Pit April 26, 2010 at 7:24 AM  

masa sekolah rendah cikgu tanya nak jadi apa.. Jawab "cikgu".. cikgu marah.. jangan jadi cikgu, penat..

dah besar, dah 3 jenis keje, tak kekal.. skrg wlaupun bukan keje cikgu, tapi tetap keje mcm cikgu.. mengajar.. dan ada gak yg panggil cikgu..

err cp bukan nak ingkar saranan cikgu, tapi dah rezeki cp, tul x cikgu? hehehe..

ahmad humairi April 26, 2010 at 5:26 PM  

zue,

tercapaikah cita-cita?

ahmad humairi April 26, 2010 at 5:27 PM  

shameel,

jadi ultrama xpe,
jangan jadi autaman...hehe..

ahmad humairi April 26, 2010 at 5:28 PM  

betul tu CP,

kita merancang..tuhan yang menentukan.

qaseh mas April 26, 2010 at 5:55 PM  

cita-cita dan anak memang ibarat aur dan tebing,
andai anak punya cita2 tak sehaluan dengan impian ibubapa,
benar kata Cikgu Myri berhemah dan berhikmah,

agar anak tak rebah di puncak,
mungkin saja anak berjaya menggapai cita ibubapa,
namun hati duka anak,
cita sendiri dikorbankan demi ibubapa,
ketika itu anak jangan dibiar
tanpa tuntunan hikmah dan hekmah
kelak menyesal taida guna

ahmad humairi April 26, 2010 at 8:01 PM  

anda benar qaseh mas,

cita saya sendiri saya korbankan demi ibubapa...mungkin ini yang terbaik buat saya...alhamdulillah.

ustaz eds April 27, 2010 at 1:49 AM  

salam cikgu...

masa bebudak dulu, ada macam2 nak jadi. kejap nak jadi sojar, kejap polis, kejap doktor...last sekali dah tak tau nak jadi apa...Allah tentukan jadi guru akhirnya...syukur

ahmad humairi April 27, 2010 at 5:03 PM  

tahniah ustaz,

tercapai cita-cita akhirnya.

Temuk July 1, 2012 at 11:06 PM  

Assalamu'alaikum Cikgu
Anak kecil setahu kita amat tulus dan mulus. Baguslah kalau ada + pintar. Hingga ada kala para atuk jadi terketuk, serbasalah, hatta tersasul reaksinya. Agak-agak nanti nak cerita tak kat heyqal "hal anjing dengan bayang-bayangnya"?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP