MUTIARA KATA HARI INI

Tuesday, April 6, 2010

GURINDAM SANG NYAMUK



manusia memanglah
suka memusnahkan diri
juga
memusnahkan sesama makhluk

dia bernyawa
aku jugak bernyawa
tak tahukah
harga sebuah nyawa

nyawa makhluk sama harganya

aku tersangat-sangat hairan
padamu wahai manusia

kehadiranku di sepak tala
ketiadaanku ditangisi

18 comments:

yangbaik April 6, 2010 at 5:58 PM  

sang nyamuk...
gurindamnya tiada yang indah
sesekali menyuntik
parah akibatnya

sahromnasrudin April 6, 2010 at 6:29 PM  

kehadiraku seperti tidak diperlukan..
disimbah dgn mostico dan ridsect bila di rumah..

di tali air,
disimbah dgn minyak panas..

aku perlu takungan utk hidup,
tetapi dibuangnya takungan itu..

apakah erti semua ini????

ummu,  April 6, 2010 at 8:55 PM  

Salam Cikgu Humairi

nyamuk ni walaupun kecil tapi berbisa...

maiyah April 7, 2010 at 1:38 AM  

hahaha.. nyamuk berpuisi lak.. pas tu gi mnyengat

sonata anak kancil April 7, 2010 at 1:53 AM  

itu sudah makanan aku....!
adekah boleh ditukar dengan menu lain wahai manusia?

ahmad humairi April 7, 2010 at 5:04 AM  

yang baik,

nyamuk...sinonim pengganggu.

ahmad humairi April 7, 2010 at 5:06 AM  

sahromnasrudin,

ertinya...
kena lihat menerusi perspektif kumpuan sang nyamuk, hehe..

ahmad humairi April 7, 2010 at 5:09 AM  

maiyah,

unsur personifikasi...
nyamuk bermadah.

ahmad humairi April 7, 2010 at 5:16 AM  

sonata,

ko nih...asyik ingat makannnnnn jek.
takpe xpe.."stone soup" camane? nanti aku bagi bahan-bahan (resepi) nya...nak tak?

ustaz eds April 7, 2010 at 7:14 AM  

salam cikgu...
nyamuk walaupun pada pandangan kita merupakan makhluk yang boleh mendatangkan kemudaratan, tp dalam masa yang sama ia juga merupakan satu kejadian yang bermanfaat pada manusia...dek kerana nyamuk, beribu manusia mendapat kerja dikilang ubat nyamuk dan kilang kelambu...tak gitu?

tinta kasturi April 7, 2010 at 9:53 AM  

patut la bising ekat telinga nyamuk ni,

rupanya dia bergurindam

ha ha..

nice writing sir!

ahmad humairi April 7, 2010 at 5:09 PM  

bravo ustaz!,

berfikiran positif menjadikan kita sabar dan redha pada ilahi, insyaAllah.

ahmad humairi April 7, 2010 at 5:13 PM  

salam tinta kasturi,

tidak bising....

ianya merupakan melodi indah
jika dicerap telinga yang peka...

Che' Pit April 8, 2010 at 5:13 AM  

err comel tapi boleh membahayakan..
tapi bukan salah nyamuk sepenuhnya.. kdg2 manusia alpa, mereka sendri yang mengundang kehadiran nyamuk dalam komuniti mereka..

ahmad humairi April 8, 2010 at 5:35 AM  

ya,
benar CP,
dalam apa pun jua halnya,
jangan bersikap menyalahkan orang lain....

Temuk April 12, 2010 at 7:58 PM  

Salam Cikgu Humairi
Kalaulah nyamuk boleh terhapus spt para dinasaur, tak payahlah manusia menjadi perosak makhluk yg merosakkan makhluk nyamuk - sama ada melalui semburan racun atau pengasapan, atau juga melalui menu sedap tapi mematikan. Malangnya, bahaya nyamuk masa kini amat real sekali.

ahmad humairi April 12, 2010 at 8:16 PM  

salam kembali Abang Temuk,

kiasan gurindam hanyalah menerusi perspektif sang nyamuk. namun hakikat sebenar, manusia memang tidak suka nyamuk. sepak tala serta airmata adalah kesungguhan manusia menghalau nyamuk.

sepak tala = memukul nyamuk hinggap pada kulit manusia.

teriak tangis = airmata = pedih mata akibat terkena asap / spray / bauan kimia.

tapi sang nyamuk tersalah anggap!!!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP