MUTIARA KATA HARI INI

Thursday, December 10, 2009

PARANG PERINGATAN PERANG



Replika parang di Dataran Kg Gajah



Parang yang tegak tercodak
kini menjadi mercu tanda baru
di Daerah Bersejarah Kampong Gajah, Perak.

Kenapa parang?
Replika buah durian atau labu tu kira okla jugak.
Parang ni macam nak pergi berperang je..

Memangle Daerah ni
daerah berdarah...
Dato' Sagor, Dato' Maharaja Lela
gugur mempertahankan bangsa.

Itu hanyalah sebuah replika
semua harus berhati-hati.
Bukan mengundang kontroversi..

14 comments:

kakcikseroja December 10, 2009 at 9:09 PM  

Hui... tajam ke parang tu cikgu??? :)

ahmad humairi December 10, 2009 at 10:31 PM  

huh ntahle..
kapai tobang leh tembuih
kalo jatuh ataihnye,
hadui....

Muhamad Zahir Bin Mahmud December 10, 2009 at 11:04 PM  

kalau parang besor itulah cikgu...ntahle..kena minta tolong gajah angkat tu..ke ke ke

maiyah December 10, 2009 at 11:12 PM  

ada mkna n cerita bila kita tgk parang tu

kuina December 10, 2009 at 11:39 PM  

klu dpt jual kira kilo agak2 dapat berapa yer?

Batara Guru December 10, 2009 at 11:40 PM  

ini kene panggil sang kelembai angkat parang ni....

insan pendidik December 11, 2009 at 1:32 AM  

salam,

Parang ni simbolik kebangkitan menentang penjajah kat Perak tu. Sarungnya ade bersama ke.

ahmad humairi December 11, 2009 at 2:08 AM  

salam semua ;

ustaz zahir mahmud,

gajah ada...tapi maleh nak ngangkat parang tu...tak terangkat kot...

maiyah,

kalau ada kesempatan nanti saya cerita sket tang sejarah berkaitan, insyaAllah...

batara guru,

sang kelembai... macam gajah tu gak...takut...parang tu tajam mencenin..

IP,
nanti saya mintak tok perak ceritakan lagi sejarahnya...

ahmad humairi December 11, 2009 at 2:10 AM  

laa...tetinggai,
sian kat ko kunia...
sori terskip....

toksah ko mimpi nak timbang kilo...putus springnye...

izakhairi December 11, 2009 at 2:24 AM  

parang...tengok saiznya pun dah seram.

bila disebut parang teringat pepatah berkaitan pedang...

setajam-tajam mata pedang, tajam lagi mata pena

(harap betul - kalau salah tolonglah dibetulkan,maklumlah anak murid baru nak belajar)

ahmad humairi December 11, 2009 at 4:15 AM  

sis iza,

betulletuh,
kan baru abes baca novel nukilan pena...tajamnya menusuk kalbu.....

izakhairi December 11, 2009 at 6:00 AM  

nasib baik betul...
tersenyum meleret bila baca komen balasan...itu belum ulas novel cinta...laagi tajam menusuk kalbu...

yangbaik December 11, 2009 at 8:31 PM  

numpang mencelah jap...
ha ah.. nape parang .. kalo buah doyan ke langsat ke oke gak...
macam nak ajak gaduh jer.. tak pun peringatan

ahmad humairi December 12, 2009 at 7:00 AM  

izakhairi,

senyum selalu...


yangbaik,

replika buah doyan memang banyak kat sini...langsat lom lagi...itu parang yang kedua kat sini...yang pertama kat pasir salak..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP