MUTIARA KATA HARI INI

Sunday, December 27, 2009

DAH 10 HARI BERLALU....


10 hari berlalu...
10 hilang nyawa dalam kemalangan ngeri SANI Express...
10 hari lagi nak melangkah semula ke sekolah...
tik...tik...sangat pantas masa terus berlalu...

Hari ini 10 Muharram 1431 H. Sudah 10 hari kita berada di tahun baru 1431 H, semoga kita diberi hidayah dan petunjuk untuk melakukan kebaikan di muka bumi ciptaan Allah dan sentiasa tunduk kepada suruhannya selain menghindari daripada perkara-perkara mungkar.

Hari Asyura merupakan salah satu hari yang diraikan oleh umat Islam. Asyura berasal daripada perkataan Arab asyara yang bermaksud sepuluh. Ini disebabkan hari Asyura adalah hari yang kesepuluh di dalam kalendar Islam iaitu pada 10 Muharram. Mengikut masyarakat Islam, hari Asyura telah menyaksikan banyak sejarah besar dan keajaiban berlaku ke atas para nabi. Disebabkan itu, masyarakat Islam menghormati hari tersebut seperti juga yang diamalkan oleh Muhammad s.a.w.

Sebagai peringatan sempena hari Asyura kita sebagai umat Islam disunatkan melakukan perkara-perkara berikut:

1. Melapangkan masa / belanja anak dan isteri
2. Memuliakan fakir miskin
3. Menahan marah
4. Menunjukkan jalan yang lurus/membetuli orang sesat/orang yang salah
(terpesong aqidah (tauhid) dan akhlaknya)
5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim(menghormati dan memuliakan mereka)
6. Bersedekah
7. Memelihara kehormatan diri
8. Mandi Sunat dengan lafaz niatnya: "Sahaja aku mandi sunat hari
Asyura kerana Allah Taala."
9. Bercelak
10. Membaca Qulhuwallah(Surah Al-Ikhlas) hingga akhir seribu kali
11. Sembahyang sunat empat rakaat dengan lafaz niat:
"Sahaja aku sembahyang sunat hari empat rakaat kerana Allah Taala."
Pada rakaat pertama dan kedua selepas al-Fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.
12. Menjamu orang berbuka puasa
13. Puasa Sunat Asyura dengan niatnya dibaca Sahaja aku berpuasa
esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala.

15 comments:

maiyah December 27, 2009 at 7:54 AM  

jwp soklan digi kat nuff hehe

makasih ngan peringatan ni

sonata anak kancil December 27, 2009 at 8:53 AM  

ada yang buat..tk kongsi maklumat, semoga Allah memberi ganjaranNya - ilmu yang diamalkan...

sahromnasrudin December 27, 2009 at 3:54 PM  

trime kasih ats info yang diberikan oleh cikgu..amat bermanfaat..

yangbaik December 27, 2009 at 6:49 PM  

diam tak diam dah 10 hari... ingat bubur asyura masa kecik2 dulu... skrang ni kena cuba masa sendiri plak...
walau apa pun... peringatan tu yang penting ...terima kasih

ahmad humairi December 27, 2009 at 9:25 PM  

salam kembali ;

maiyah,
nuff selalu tido...kalu jaga.. ha jaga dia aku kerjakannnnn

ahmad humairi December 27, 2009 at 9:27 PM  

sonata anak kancil,
insyaAllah,
sebarkannya....
pahala melimpah!

ahmad humairi December 27, 2009 at 9:28 PM  

sahromnasrudin,
sama-sama kita manfaatkan,
Allah merahmati kita, insyaAllah...

ahmad humairi December 27, 2009 at 9:30 PM  

yang baik,
erm...bubur assyura...
memang lazat sbbb orang lain yang tolong buatkan,
kalu saya masak sendiri memang x sedap!!

insan pendidik December 27, 2009 at 10:42 PM  

terima kasih atas info peringatan tu...

izakhairi December 28, 2009 at 10:41 AM  

apa yang baik dikongsi bersama...berkat

rasa dah lama tak bertandang...rindu bersarang di hati untuk membaca coretan2 yang indah2 di sini...

CikguYiee December 28, 2009 at 3:19 PM  

10...........dah lebih 10 minit dah dok ngadap computer..hehehe.ntah apo2 la aku ni.

ahmad humairi December 28, 2009 at 11:11 PM  

sis iza,

pandanglah segalanya indah belaka...
ianya pengubat hati nan gundah gulana....

ahmad humairi December 28, 2009 at 11:13 PM  

cikgu yiee..

teringat lak lagu splo dak itam....
....tah pape tah....hehehe

Daud Mili December 29, 2009 at 10:28 AM  

saya menulis artikel 'kehendak Asyura'..(bukan lah menulis sangat, cuma banyak ambil kata2 dari orang lain)...apa pandangan cikgu di blog saya??...~

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP