MUTIARA KATA HARI INI

Thursday, July 14, 2011

xxx sempat

Aku tak punyai emas yang banyak. Walau pun kubelikan isteriku rantai leher, cincin, subang dan gelang. Aku tetap tak punyai emas. Tentang segala yang tak terurus seperti lauk pauk, kuih pencuci mulut, siapa yang datang makan, nak makan kat mana, cat rumah, cadar langsir, pinggan mangkuk, bawah kerusi yang berhabuk tebal, rumput yang memanjang, bau busuk sampah sarap semuanya akan kuurus sesempat mungkin.

Sumpah, aku tak ada banyak emas dah. Kecuali berangan dan berlagak. Kau kata itu. Aku kata ini. Kononnya gah. Esok. Lusa. Bila-bila. Engkau semua tak tahu. Entah-entah pasir bertukar emas bergemerlap.

24 comments:

kakcik July 14, 2011 at 6:52 PM  

Kebanggaan apakah yang ada pada emas?

Abd Razak July 14, 2011 at 6:56 PM  

Assalamualaikum...

Cikgu jangan bimbang ya akan dapat juga emas tu nanti bila sampai umur cikgu kepada warga emas, insya Allah dengan izin Allah Taala...:)

ahmad humairi July 14, 2011 at 8:07 PM  

Kakcik,

Ada perumpamaan pada emas.

ahmad humairi July 14, 2011 at 8:09 PM  

w/salam Abd Razak,

InsyaAllah,
Emas itu pasti datang dengan sendirinya. Mohon pada Allah agar tidak menjadi warga emas yang menyusahkan anak-anak, isteri atau orang lain.

Kakzakie July 14, 2011 at 8:22 PM  

Assalamualaikum cikgu,

Biarlah yg gah berkata sana-sini cikgu. Kalau macam kakak ni dapat makan pisang emas pun dah bersyukur...

ahmad humairi July 14, 2011 at 8:24 PM  

w/salam kakzakie,

Yelah kak....oang laki-laki mana boleh pakai emas ponn.

Mahal pisang emas tuuu.

Mommy Fara July 14, 2011 at 8:28 PM  

bukan "pasir bertukar emas bergemerlap."

tapi...

emas2 bergantungan di tubuh....entah-entah, esok lusa ditiup taufan angkara tiupan sangkakala....

subhanallah!

ahmad humairi July 14, 2011 at 8:34 PM  

Eiiiyyy...
takutnya saya Mommy Fara!!

Moga Mommy Fara sihat hendaknya. Kemana bercutinya?

Amy Syaquena July 14, 2011 at 9:08 PM  

apa yang nak di banggakan dengan emas tue bukan boleh di bawa mati pun...

MOH KEMBARA July 14, 2011 at 10:43 PM  

Assalamualaikum Cikgu, kawan saya tokeh mah kata, mah mahei skrang nih!

ahmad humairi July 15, 2011 at 12:18 AM  

Amy Syaquena,

Ye laa..
Sekurang-kurangnya adalah harta yang ditinggalkan untuk diwarisi anak-anak, jangan anak-anak bergaduh sesama sendiri sudah!

ahmad humairi July 15, 2011 at 12:23 AM  

w/salam Mohkembara,

Saya setuju, sebab kawan saya yang bukan tokeh mah pun kate sope....
mahei gile!, leh beli berah begantang-gantang.

Cikgu Sue [CS] July 15, 2011 at 12:38 AM  

hmmm entah..susah nak terkesan dengan emas ni..cincin kahwin tahun lpas yg tertanggal batu pun, x dibetulkan sampai skrang..hmmm nnt la bila2 ada masa lapang...

aby July 15, 2011 at 4:05 AM  

bukan ke masa = emas ..

tk de emas tk pe,
jgn tk de mase,

tk de emas tk menjerumuskan kite ke neraka .. tk pernah kt kuliah ustaz kata org masuk neraka sbb tk ada emas ..
tp tk ada mase,
boleh bakal penghuni neraka ..

ORLANDO AHMAD AL BUAYAK July 15, 2011 at 5:02 AM  

lambat nak dihisab kat padang mahsyar nanti kalo emas banyak sangat huhuhu

yangbaik July 15, 2011 at 6:44 AM  

emas sebungkal takkan jadi segunung... he ehhh... boleh ker??

Mohamadazhan.com July 15, 2011 at 6:45 AM  

harta selalu menguji...yang lemah terus tersungkur..

ahmad humairi July 15, 2011 at 4:44 PM  

CS,

Kalau ada emas, betulkanlah ia, sayang cincin tuu.

ahmad humairi July 15, 2011 at 4:50 PM  

aby,

Itulah yang saya maksudkan - 'masa itu emas'. Gantikan perkataan emas dalam entri saya itu.

Mudah-mudahan saya bukan bakal penghuni neraka, nauuzubillahimin zaalik.

ahmad humairi July 15, 2011 at 4:57 PM  

Orlando,

Emas yang banyak, diurus secara islamik yang total, pasti diterima Allah.....dihisab.. +, -, x, %, pasti cepat dapat jawabnya di mahsyar nanti. InsyaAllah.

ahmad humairi July 15, 2011 at 4:58 PM  

YB,

Emas jadik gunung?????
hissyyhh...taknaklah saya, emas jadi gunung....

ahmad humairi July 15, 2011 at 5:01 PM  

Mohamadazahan,

Saya di antaranya insan yang lemah itu. Sering berdoa kepada Allah agar tidak mudah tersungkur.

Nik Thoha July 17, 2011 at 1:36 AM  

semua orang sukakan emas kerana kecantikannya..:)

ahmad humairi July 17, 2011 at 4:50 PM  

Nik Thoha,

Benar, namun ramai yang suka membuang emas (masa).

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP