MUTIARA KATA HARI INI

Wednesday, April 13, 2011

Kekuatan Rantai

Kekuatan Hang Tuah terletak pada huruf "Ta" kata Ahli Nujum Pak Belalang.

Kekuatan Rantai terletak di tenaga,
mahir mengimbang di puluhan anak tangga.

Rantai mengambil upah dengan mengangkat barangan berat termasuk motosikal di Terminal Penumpang Kapit dengan kadar RM 80.00 untuk sebuah motosikal.

Motosikal dijamin selamat dan tidak jatuh ke dalam sungai. Kalau jatuh, pampasan dibayar. Belum pernah.

Demikian, harga sebuah kemahiran. Walau tak seberapa, ianya amat berharga.

23 comments:

shameel Iskandar April 13, 2011 at 6:45 AM  

Assalamualaikum cikgu.

Masya-Allah, gagah perkasanya si Rantai ni.

Tapi, di mana pula terletaknya kegagahan Badang?

Abd Razak April 13, 2011 at 6:55 AM  

Assalamualaikum...

Allahu Akhbar...orang negeri saya rupanya, jauh tempat tu dari tempat saya..

yangbaik April 13, 2011 at 7:02 AM  

Kg 40 Rantai tau lah nun... kat Pantai Remis...

Miecyber April 13, 2011 at 7:12 AM  

Kelebihan yang telah Allah berikan kepada beliau.

Tenaga Turbin Angin di Uruguay

ibuintan April 13, 2011 at 7:29 AM  

kelebihan tenaga dengan bantuan akal

Rantai ni agaknya makan muntah jin tak?

aby April 13, 2011 at 9:06 AM  

salam AH,
alah bisa tegal biasa ..

klu dah kerap tk terasa beratnya ..

mcm org yg memunggah dan menurunkan simen dari lori ..
sebeg simen 50 kg ...
puluh bag juga depa tu ubah sehari ...

aliaazuan April 13, 2011 at 5:54 PM  

Salam..
Kekuatan org Islam pulak, terletak pd IMANNYA.. Moga ana juga jd org yg kuat.

Mommy Fara April 13, 2011 at 6:08 PM  

betul! walaupun mahir minor saja....tp tetap mahir, tetap boleh bt....

Kakzakie April 13, 2011 at 6:21 PM  

Assalamu'alaikum cikgu,

Kurniaan Allah yg hanya sementara kena gunakan sebaik-baiknya. Rezeki dia.....

sahromnasrudin April 13, 2011 at 6:26 PM  

assalamualaikum cikgu...

punca kepada kekuatannya saya percaya adalah dari rasa kepercayaan yang tinggi oleh penduduk disitu..mereka percaya si rantai boleh buat.jika tidak, pasti mereka tak membenarkan motorsikal mereka diangkat.

rasa percaya inilah yang menjadikan beliau bermotivasi tinggi untuk berkhidmat kepada orang kampong....

ahmad humairi April 13, 2011 at 8:07 PM  

w/salam shameel,

cerita Badang :

"Sekarang kao mesti mati!"herdik Badang

"Nanti dulu!....i can give u anything that u want ....if u spare my life" balas Jembalang itu.

"Ok...aku nak jadi maknusia yg terkuat sekali di dunia ini" pinta Badang

"Ok..boleh bang...no problem...tapi syaratnyer abang mestilah makan .....UWEEEEEEEEEEEEEKKKKKKKKKKKKKK!!!" Jembalang muntah dengan
banyaknyer.

Badang menadah muntah itu dengan kedua dua tangannyer...meleleh leleh membasahi lengannyer....muntah yg kalernyer kekuningan lagi pekat itu mengeluarkan bau hanyir yg cukup kuat....Badang menghirup muntah itu bersungguh sungguh sambil menjilat belen belen yg terlekat dibibirnyer dengan niat nak jadi kuat. Setelah abis muntah, jembalang itu bersuara lagi,

"As i was saying just now...abang kalau nak jadi kuat abang kenerlahmakan akar akar kayu nie......sori tadi tekak loyer jadi termuntah sikit"

SEKIAN
pengajaran : baca arahan sebelum jawap soklan preksa... err relevan ker pengajaran ni..??

ahmad humairi April 13, 2011 at 8:10 PM  

w/salam Abd Razak,

Wah, orang senegeri rupanya....memang kuat-kuat orang di sana...juga melahirkan beberapa atlet negara yang mengharumkan nama negara di persada antarabangsa.

ahmad humairi April 13, 2011 at 8:10 PM  

YB,

...dan yang ini bukannya rantai basikal tau...hehe

ahmad humairi April 13, 2011 at 8:12 PM  

Miecyber,

setiap manusia diberikan kelebihan dan kemahiran berbeza un tuk saling bantu membantu.

ahmad humairi April 13, 2011 at 8:12 PM  

ibuintan,

rasanya tak...dia makan ako kayu je....

ahmad humairi April 13, 2011 at 8:14 PM  

w/salam aby,

practise makes perfect.

Terasa mustahil kan...tapi tidak.

ahmad humairi April 13, 2011 at 8:15 PM  

w/salam AA,

Tak guna jadi kuat kalau tak beriman kannn?...moga ana juga.

ahmad humairi April 13, 2011 at 8:17 PM  

Mommy Fara,

At least aga jugak kemahiran kan....banding dengan zero..

ahmad humairi April 13, 2011 at 8:19 PM  

w/salam Kakzakie,

Benar - gunakanlah sebaiknya rwezeki makin bertambah dan semakin berkat, insyaAllah.

ahmad humairi April 13, 2011 at 8:22 PM  

w/salam sahrom,

Setuju. Jika saling mempercayai setiap isu boleh diselesaikan dengan segera dan lancar.

ahmad humairi April 14, 2011 at 6:11 PM  

Pendekar Petai,

betoile tu..

Arizakiah April 19, 2011 at 5:26 PM  

Sabah Sarawak memang terkenal dengan akar-akaran dan kayu-kayuannya...
Tak heranlah Rantai tu kuat ... Ke sarawak hari tu,, zakiah ada beli KAYU TAS.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP