MUTIARA KATA HARI INI

Thursday, April 21, 2011

BANGSI


Panjang-panjang ruasnya bangsi,
Lebih panjang ruasnya banta,
Kenyang-kenyang memakan nasi,
Lebih kenyang bermain mata.

Terdengar sayup merdu alunan bangsi di suatu malam terjaga. Teramat sedap. Di Bilik Sang Nila Utama, Asrama Putera Sekolah Raja Chulan, Ipoh. Begitu menarik hati untuk mempelajarinya. Bangsi saya beli lalu belajar bersama sifu. Kini boleh mengalunkan beberapa lagu syok sendiri.

"Orang lain pun dengar syok jua...", terdengar suara.

Kembang hidung saya. Bangga juga. Hanya saya boleh meniup bangsi secara muzikal dalam komuniti saya.

Saya tak boleh berpisah daipada perkara-perkara lepas. Saya tetap saya yang dahulu. Kadang-kadang seperti anak-anak. Dah tua. Masih beraksi. Meniup bangsi. Lagu-lagu kini. Biar Cikgu Sida beraksi gaya sendiri.

40 comments:

- GC - April 21, 2011 at 7:52 PM  

ohhh.. benda ni nama bangsi eh? hihih

Kakzakie April 21, 2011 at 8:08 PM  

Assalamu'alaikum cikgu,

Kalau ditiup mengalun irama takbir raya meleleh airmata kakak....

ahmad humairi April 21, 2011 at 8:18 PM  

W/salam Kakzakie,

Iramanya sungguh meruntun jiwa...tangkap nangis punya...

sahromnasrudin April 21, 2011 at 9:02 PM  

assalamualaikum cikgu..

tentunya kenangan meniup bangsi ini bukan kepalang ciliknya..
jika tidak masakan cikgu masih ingat akan melodinya..
mungkin boleh direkodkan di video..
dan dititipkan di laman maya ini..
untuk kami nikmati melodi indah penuh kesenian ini...

ahmad humairi April 21, 2011 at 9:06 PM  

w/salam sahrom,

alamakk...
kena fikir banyak kali ni...

aby April 21, 2011 at 9:33 PM  

gitu la ketinggalan nya kita,
Harmonika yg selalu disebut2 rupanya bernama Bangsi ..

AH jgn tiup masa magrib sudah la yer .. takut mengundang yg lain nanti ..

Ann Huda (Ate) April 21, 2011 at 11:20 PM  

Tua bukan bererti kita tidak boleh seperti anak-anak. Tua atau menjadi seperti anak-anak pada tempat, waktu dan situasi yang tepat adalah suatu kematangan.

sheila April 21, 2011 at 11:40 PM  

baru tau nama benda ni bangsi bang... dulu arwah ayah selalu sebut harmonica

rindu pulak nak dgr dia ckp "shil..go and get my harmonica"

al-fatihah untuk ACA

ibuintan April 22, 2011 at 12:06 AM  

Assalamu'alaikum cikgu,

lamanya dah tak dengar tiupan bangsi ni, masa kekecil dulu abah selalu tiup masa duduk berehat di pondok di tepi sawah

ahmad humairi April 22, 2011 at 2:53 AM  

aby,

betultu, arwah ayah pernah pesan...jangan tiup waktu senja, nanti ular datang!

Abd Razak April 22, 2011 at 2:55 AM  

Assalamualaikum cikgu...

Saya memang tak pandai meniup bangsi ni...

ahmad humairi April 22, 2011 at 2:55 AM  

Ate,

setuju, kita menjadi keanak-anakan untuk 'menackle' mereka yang berkenaan. Janji pandai membawa diri..

ahmad humairi April 22, 2011 at 2:57 AM  

sheila,

Alfatihah saya untuk arwah juga. Kalau tak tahu mana-mana makna perkataan sudi-sudikanlah klik pada pautan kamus dewan yang saya sediakan.

Ceria selalu.

ahmad humairi April 22, 2011 at 2:58 AM  

w/salam ibuintan,

nantilah...kalau ada kesempatan saya upload irama tiupan dari bangsi saya..insyaAllah.

ahmad humairi April 22, 2011 at 2:59 AM  

Miecyber,

Benar. Tak caya rujuk kamus dewan yang disediakan.

ahmad humairi April 22, 2011 at 6:27 AM  

w/salam Abd Razak,

Banyak kelebihan dan keistimewaan yang ada pada saudara tetapi tidak ada pada saya. Allah jadikan keistimewaan berbeda pada makhluknya untuk kita sering memerlukan antara satu sama lain.

zaty luvlianncezzz April 22, 2011 at 6:57 AM  

bangsi? 1st tyme dgr

Mari menghayati di cni
pepatah cinta

ahmad humairi April 22, 2011 at 7:05 AM  

zaty,

jauh perjalanan, luas pandangan...banyak perkara baru ditemui...terima kasih singgah dan komen,

Salam perkenalan.

Mutiara Bernilai April 22, 2011 at 6:09 PM  

harmonika!

wah, lame tak main.

paling last rasanya waktu sekolah menengah..

rindu kenangan lama kan? zaman lepas-lepas yang sudah di tinggal masa..

ahmad humairi April 22, 2011 at 6:35 PM  

Mutiara,

Leh maen harmonika jugak?
Wah!, mutiara menang hebat. Saya pasti anda juga boleh main beberapa alat muzik yang lain.

republik n9 April 22, 2011 at 9:04 PM  

Panjang-panjang ruasnya bangsi,
Lebih panjang ruasnya banta,
Kenyang-kenyang memakan nasi,
Lebih kenyang bermain mata.

main mata tu yg gua suka hahhaha

ahmad humairi April 22, 2011 at 9:16 PM  

republikn9,

itu memang permainan orang yang celik mata..

yangbaik April 22, 2011 at 11:11 PM  

urm... masa kecik2 dulu pernah la main benda nih... tapi tak tau pulak namanya bangsi... baru tau

ahmad humairi April 23, 2011 at 4:18 AM  

YB,

ermmmm...masa kecik dulu ko tiup mende ni ngan idung....betul tak?...hehe....seloro je.

shameel Iskandar April 23, 2011 at 5:55 AM  

Assalamualaikum cikgu.

biasanya saya panggil harmonica, kali ni dapat tau nama lain selain tu,

Rupa-rupanya cikgu bekas pelajar SMk Raja chulan dulu.

ahmad humairi April 23, 2011 at 7:15 AM  

w/salam shameel,

Benar. Kami 'bermusuhan' dengan PUO di sebelahnya dan pernah 'berperang' mercun roket dengan mereka.

DDrfauziah April 23, 2011 at 8:13 AM  

Aslmkm Cikgu.
Hmmm, naper paparan Kak G tak muncul di beberapa laman yang biasanya muncul ... kena blacklist ke? Pasrah saja la.
Mengenai bangsi, best aper. Kalau Cikgu masih meneruskan hobi ini, kira bagus la. Boleh tabik!
Kak G belajar juga semasa sekolah rendah tu. Ayah belikan, tapi satu hari tu hujan lebat ... hancur, bunyinya sumbang habis!

cikgupj April 23, 2011 at 8:52 AM  

Salam cikgu humairi, boleh citer sikit pasal Bilik/Dorm Sang Nila Utama kat SRC tu, hehe...cpj pernah jadi penghuni bilik kecil dalam dorm tu...bila? Rahsia!...Al Fatihah untuk Cikgu Azami...

ALIAAZUAN April 23, 2011 at 3:55 PM  

Salam.
Cikgu, baru tau nama benda ni bangsi..
tengok gmbr ingatkn 'air conditioner' td. :-)

ahmad humairi April 23, 2011 at 6:13 PM  

w/salam Kak G,

Google demam agaknya.

Bangsi seperti juga alat muzik yang lain perlu penyelenggaraan serta dijaga kebersihannya, terutama jenis tiupan kerana air liur pasti termasuk ke dalam rongga alatan jika ditiup secara tak terkawal.

ermmm...apatah lagi air hujan - pasti menyumbat injap-injap bunyinya, menjadikannya sumbang.

Tapi tak ape..bisa aje kita bersihkannya semula, tapi kena tahu caranya..

ahmad humairi April 23, 2011 at 8:08 PM  

w/salam cikgupj,

Owh...Warden kita tu yea...Tak tahu pulak dia dah meninggalkan kita..Al Fatihah buat beliau.

Bilik kecil tu?...untuk penghulu...kini hanya tinggal kenangan. InsyaAllah nanti saya ceritakan dalam paparan akan datang.

ahmad humairi April 23, 2011 at 8:11 PM  

w/salam AA,

Memang sejuk jiwa bila mendengarkan alunannya, persis air-conditioner....tapi jangan sampai lalai udahle yetak?

sonata anak kancil April 24, 2011 at 12:26 AM  

salam....tak tahu pulak namanya bangsi..nampak beno cetek bahasa...tapi harmonika tahu lah! pandai awak main mende alah ni...sy tak tahu langsung!

sayangsayangibu April 24, 2011 at 7:29 AM  

bangsi rupanya yg cowboy2 selalu main tu ye?

ahmad humairi April 24, 2011 at 6:28 PM  

w/salam sonata,

ermmm...bolehla...kalau lagu kanak-kanak tu...

ahmad humairi April 24, 2011 at 6:29 PM  

w/salam sayangsayang ibu,

Koboi dan blues...sinonim dengan bangsi.

Rashid April 25, 2011 at 9:17 AM  

wahh lama tak tengok bangsi ni .. masa budak-budak dulu minat jugale bangsi ni ..

ahmad humairi April 26, 2011 at 6:30 PM  

Rashid,

Masa saya kecik dulu, bapak say juga belikan bangsi tu...tapi tah hapa-hapa lagi saya tiup....janji bunyik.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP