MUTIARA KATA HARI INI

Tuesday, July 20, 2010

KAMUS BERGAMBAR - loghat Perak

Jom kita memperkaya kosa kata....

tepegholoih









nyeghongen










nokam







kobo








doyan







cekcibo










bocat






ada lagi....terima kasih kepada Mohd Shukri (klik sini)

20 comments:

sahromnasrudin July 20, 2010 at 7:56 PM  

salam cikgu..rupe bocat tu mcm ikan keli jerk..adik beradik lain air kot hehehehehe.....

ahmad humairi July 20, 2010 at 8:02 PM  

w/salam sahrom,

ya...ramai yang geli nengoknye...hehe...

zue July 21, 2010 at 12:23 AM  

klu setakat doyan..biasa dgr.
yg lain2 tu peliknya bunyi...

Rozali July 21, 2010 at 1:16 AM  

Assalamualaikum Cikgu Humairi


rindu nak dengar lorat perak


Wassalam

aliaazuan July 21, 2010 at 5:04 AM  

Salam...

Ana paam 'doyan' je...sbb tu la satu2nya yg buleh dimakan.

n@m@n July 21, 2010 at 5:20 AM  

nak buat kamus bergambar klate lah jugak..hhee

ustaz eds July 21, 2010 at 7:56 AM  

salam cikgu...
baguih la...dapat menambah pengetahuan dan perbendaharaan kata...ate...belajo aje le...hehehee

DDrfauziah July 21, 2010 at 9:30 AM  

Aslmkm Cikgu.
Kak G mmg suker juga belajar loghat2 bahasa ... sudahnya BM Kak G jadi lagi rojak kaw! :)
Bocat tu = ikan haruan?

Kak Nora July 21, 2010 at 4:55 PM  

Cgm
Adakah sebutan gambar-gambar yang cg tunjukkan itu sama seluruh Perak atau lain daerah lain pula sebutannya?

ahmad humairi July 21, 2010 at 6:06 PM  

w/salam zue,

biasa-biasakanlah mendengarnya...nampak pelik di tulisannya je agar lebik tepat dari segi fonetiknya.

ahmad humairi July 21, 2010 at 6:07 PM  

w/salam Rozali,

kalau rindu...keraplah kemari.

ahmad humairi July 21, 2010 at 6:09 PM  

w/salam aa,

x faham xpe. Biasakan, nanti taula bocat, kobo tu juge boleh dimakan!!!

ahmad humairi July 21, 2010 at 6:10 PM  

Naman,

hehe...sayapun nak blaja klate...buat ye...

ahmad humairi July 21, 2010 at 6:11 PM  

aje yang ye ustaz,

yo bebeno blajo, jangan nesai kendian.

ahmad humairi July 21, 2010 at 6:12 PM  

Kak G,

Tepat sekali kefahaman Kak G. Kak G hebat! cepat memahami...tahniah.

ahmad humairi July 21, 2010 at 6:16 PM  

Kak Nora,

Seluruh rakyat Perak memahaminya. Tambah yang kutai-kutai tu. x caya tanya ustaz.

penjejak maya July 21, 2010 at 9:16 PM  

salam,

nanti buat la kamus bergambar cakap perak tu saya orang pertama membelinyee..

ahmad humairi July 21, 2010 at 11:13 PM  

w/salam penjejak maya,

xyah beli...donlod jer kat sini..

zulkbo July 22, 2010 at 6:44 AM  

salam..
tergeliat lidah anak pahang koi..
hu hu..terima kasih berkongsi ..he he

ahmad humairi July 22, 2010 at 5:32 PM  

tak ngape zulkbo,

kita 1 melesia. teman pun nak kongsi loghat-loghat negeri di negare yang kita cintai ini...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP