MUTIARA KATA HARI INI

Thursday, July 22, 2010

DUA KALI DISEMBELIH

Sumpah tuhan dengan masa. Manusia selalu rugi. Apabila asar semakin lepas, hari semakin petang. Senja berbalam kelam. Sesekali lelinto menyerakkan cahaya. Cekcibo pulang ke sarang. Hari menghampiri malam. Bila malam datang, siang berlalu pergi.

Senja itu, seko
kobo tepholoih dalam lubang. Lubang kubang yang dipenuhi bocat. Kembang kempis idungnya menyabung nyawa di dalam lubang di dusun doyan yang bakal dijual.

Pak Cat bersedia dengan
toselit di tangan. Bersedia menghadapi sebarang kemungkinan. Rasa nak getak jantungnya bila tedengo bunyi sore mendengus.

"Kroh...krooohhhh.....huuusssssshhh..." jelas ditangkap ke gegendang telinga Pak Cat.

Toselit diarahkah ke sore mendengus itu. Macam senjata
otomen, laser toselit tepat mengena kepala kobo yang tepegholoih tu. Pak Cat turut termenggayakan aksi autamen (sebutan yang ini seperti yang disebutkan oleh tokeh peraih deghoyan berbangsa cina) melawan raksasa.

"o kome woi..!!!!, ade kobo lio kat dalam lubang... mohle tolong angkat".

Ate...
bercempera orang kampong datang, bile dengo Pak Cat melolong. Semuanya nak nolong. Macam tak ponah tengok kobo lio. Yang sebenonye bukan kobo lio. Yang sebeno-benonye juga kobo tu terlepas masa nak di semelih pada hari raya korban 2 tahun lalu. Kesan luka di tengkoknya masih ada. Idup lagi ropenye dia.

Kobo diikat. Tali ditarrik.

"Uishhh...berat beno kobo ni...susah nak ngangkatnye".

"Tak yah susah tok...", kata Upin. "Pasang je
merocon, nanti kobo tu naik sendiri".

Pom pom pommm!!! bunyi merocon.

Opocot! kobo tekejut! Tetiba dia melompat keluo.

"Hisssyyyh, bunyi inile yang maleh aku nengonye.....nak raye ropenye...gerenti aku kene semelih kali kedua. Tape-takpe. Aku dah pernah menghadapinya....standby"....., ati kobo berkata-kata.




**rasanya boleh faham kosa kata perak tu...
tak sempat nak buat hyperlink maksud perkataan.

30 comments:

kakcikseroja July 22, 2010 at 6:48 PM  

hehehe..ghase macam teman ada kat kampung pulok.. sesekali mace loghat sendighi ni seghonuk bebeno ghasenye.. :)

n@m@n July 22, 2010 at 7:03 PM  

teman paham sikit²..hehe

penjejak maya July 22, 2010 at 7:07 PM  

salam,

dulu kat kampung ade insiden camtu gak lembu terlepas untuk korban pas setahun baru jumpe..

sahromnasrudin July 22, 2010 at 7:40 PM  

salam cikgu..mmg saya tak fhm longat peghak tue..nak komen2 lebih2 pn tak leh coz jln perkataannya pun dh buat saya pening...hehehehe..

ahmad humairi July 22, 2010 at 7:41 PM  

Kak Cik,

seghonok? Wokeh!, raya nanti jom balik kampong...

ahmad humairi July 22, 2010 at 7:43 PM  

naman,

dari kisah benar yang ditokok tambah supaya menjadi lebih dramatik, hehe..

ahmad humairi July 22, 2010 at 7:44 PM  

penjejak maya,

yang ini kobo...2 tahun baru jumpa.

ahmad humairi July 22, 2010 at 7:45 PM  

sahrom,

xdela susah beno...ayat-ayat santai je..

aliaazuan July 22, 2010 at 10:03 PM  

Salam,

Baik cikgu, ha..dh paam dah...senang je ropenye loghat perak ni. Tinggal lg 'lelinto' & 'cekcibo' je tak paam2 lg. Kena bukak kamus la plak..

Cikgu Sue [CS] July 22, 2010 at 10:57 PM  

Alhamdulillah sekali baca terus paham...siap baca kuat2 lg nk menggayakan bunyi org perak bercakap...tak tau la sedap ke xsedap bunyi lenggoknya...InsyaAllah takkan luntur darah jawa dlm diri ini walaupun cuba menghayati cerita cikgu myri ni.. hehehe...seronok la cerita....ate....xnak sambung lagi ke cite kobo ni?

Kak Nora July 23, 2010 at 1:10 AM  

Merangkak juga membaca cerpen kelakau cg. Saya bayangkan Mr Os dengan loghat Peraknya.

DDrfauziah July 23, 2010 at 1:17 AM  

Aslmkm Cikgu.
Waduh lagak babak drama ni!
Mmg ye ke ada lagi kerbau di kampaung tu? Sekarang kerbau kan semakin pupus sama gaya dinosor?
Kak G geli ati juga, ye ke ada lubuk di kebun durian, lubuk ikan haruan merawan? :)

Antonio Jose Pereira Costa July 23, 2010 at 10:14 AM  

Ao passar por aqui desejo um bom fim de semana convido a ser seguidor do meu blog.
http://ardegaopassadopresente.blogspot.com/
Um abra├žo.

ahmad humairi July 23, 2010 at 7:27 PM  

w/salam aa,

alhamdulillah, saya dah berjaya....lega rasanya bila murid-murid faham.

ahmad humairi July 23, 2010 at 7:29 PM  

w/salam CS,

sedap x sedap jangan dikesahkan dulu...sebut je ikut sedap ati..

ahmad humairi July 23, 2010 at 7:31 PM  

Kak Nora,

Mr. Os...ikon loghat peghak....saya dah dapat bayangkan Kak Nora cakap macam Mr Os tu..

ahmad humairi July 23, 2010 at 7:34 PM  

w/salam Kak G,

Ada Kak G,

Kerbau itu masih terikat lagi kat dalam dusun tu di pangkal sebatang pokok durian muda.Mehle datang...interview kerbau tu kalau Kak G takcaya.....hehe..

nunggu mase untuk disembelih.

ahmad humairi July 23, 2010 at 7:37 PM  

Antonio Jose Preira Costa,

La bienvenida a Antonio. Gracias a usted dispuesto a parar en mi bolg.

izakhairi July 23, 2010 at 10:45 PM  

salam cikgu Myri,

seronok dapat baca cherita pasal kobo, walaupun tergeliat lidah den..
tapi kita kan 1 Malaysia...chek paham

ahmad humairi July 23, 2010 at 11:27 PM  

cikgu khairiza,

tetiba muncul...macam kobo tu...hehe jangan marah.

apa citer baru???

izakhairi July 24, 2010 at 1:10 AM  

ada la sikit2 sama ngan kobo tu...baru tersedar dari mimpi nan indah...

citer baru....tak de yang menarik...tengah sibuk dok siapkan kajian tindakan...

ahmad humairi July 24, 2010 at 1:32 AM  

wokeh sis,

nanti bentangkan ek?

Cikgu Ma July 24, 2010 at 3:31 AM  

salam cikgu
alahai rindunya kat Perok
tempat jatuh lagi kan dikenang
inikan pula tempat menimba ilmu dan bertemu jodoh, hu hu

ahmad humairi July 24, 2010 at 7:57 AM  

w/salam cikgu ma,

kalau rindu...tengokla bulan..

bulanjatuhkeriba....

DDrfauziah July 25, 2010 at 8:22 PM  

Aslmkm Cikgu.
Tak reti pula bahasa kobo tu. Tapi Kak G bisa ngerti apa yg menghantui perasaannya jika beno itu pengalaman ngeri yg dilalui.

ahmad humairi July 25, 2010 at 8:33 PM  

w/salam Kak G,

Itulah pengalaman yang dilaluinya. Kita bisa ngerti bahasa keluhan sesama makhluk.

piewahid July 25, 2010 at 11:39 PM  

salam,
teman buleh memahaminya w/pun mungkin sepatah dua yg tersasul. maklumlah bahasa perok dgn pahang ni asalnya sama. yg memisohkan cuma banjaran titiwangsa! tak gitu tuan rumoh.

p/s-follow!

Temuk July 26, 2010 at 2:45 AM  

Salam Cikgu Humairi
Cemane ngkome buat kegheje nyembelih tu? Takkan cikgu soghang kuat nak megang empat kaki keghobo! Ni, keghobo dah tegeliat kaki, kalo laghi jugak lagi mase nyembelih, aii, elok beli dagin kat merekit saje le!

ahmad humairi July 26, 2010 at 4:15 AM  

w/salam piewahid,

teman 5 tahun di jengka 2...tapi lohgat pahang tak dapat dikuasai sebab bercampur campur rakyatnya...ada kelantan, kedah, johor, perak...seluruh malaysia lah.

xpe2...kita satu malaysia...malaysia boleh!

ahmad humairi July 26, 2010 at 4:22 AM  

w/salam Abang Temuk,

xlaghat weh...mase megang kakinya dulu...ngelupo dia...bila soghang dah goyo...tak belen jadinya. Telepaih soghang...ghak, ghak ghum le...

kume kejo sampai ke tebin sungai kente...kobo tu tojun dalam sungai. Ingatkan dah dibaham boye...tup, tup ari tu moncoi plak die....rezeki!

dagin merekit tak manih ghasenye...kesinn je!!!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP