MUTIARA KATA HARI INI

Wednesday, June 23, 2010

INKUES

Gapi bergelimpangan.



Kerikil batu jemala cuba menyiasat.



Perut gapi kembung. Bukan kembung dek makanan, tapi kembung dek air mata sendiri. Kerikil menekan sedikit perut gapi nan kembung. Cecair coklat pekat meleleh di bibir gapi. Ah! busuk. bau belacan!! bentak kerikil.

Yaa... belacan!!!!
Makanan ditumbuk dalam lesung batu sambal belacan. Masih terlekat serdak belacan dan cili api!
Serbuk makanan itu bercampur cili...itu pasal gapi mati.......



Ohh......kalaulah kutahu...

18 comments:

sahromnasrudin June 23, 2010 at 11:03 PM  

maaf cikgu, biar sy sambung ye "gapi terkulai layu..dek kerana sebab yang tidak dapat dikenalpasti..tetapi dek kerana muntahan sang belacan berada dekatnya, sang belacan telah dikambinghitamkan dan dituduh meracuni gapi..sang belacan juga dituduh berkomplot menghapuskan gapi walhal sang belacan hanya sebuah makanan"...( betulkan jika saya salah...)

kakcikseroja June 23, 2010 at 11:11 PM  

Aduhai.. siapakah yang tergamak membelancankan gapi itu?

maiyah June 24, 2010 at 12:11 AM  

sian.. nak kene hati len kali..

aliaazuan June 24, 2010 at 12:31 AM  

Salam..

Oh,begitu kisahnya...apa nk buat, sudh ketentuanNya...

"Oh...kalaulah ku tahu..." -ini ayat sy tlg tukar bleh ke? Mcmni,

"Oh...begitulah qada' & qadarnya..."

Smoga ckgu mndpt penggantinya. Trpksa la beli ikan baru eh!

Wassalam...

ahmad humairi June 24, 2010 at 12:31 AM  

sahromnasrudin,

Tahniah dan syabas!!

Anda telah berjaya memperkaya plot cerita...saya teruja, anda hebat! Benar, belacan dituduh, walhal ianya hanyalah suatu bahan...

ahmad humairi June 24, 2010 at 12:33 AM  

Entahla Kakciks,

rasanyalah ianya sebuah tragedi...
...tiada siapa sanggup membelacankannya.

ahmad humairi June 24, 2010 at 12:34 AM  

maiyah,

laen kali aku x buat dah...sumpah!

ahmad humairi June 24, 2010 at 12:38 AM  

aa,

cedok je kat lam kolam tu...
akuarium mendapat penghuni baru.

qada dan qadar juga mahukan ayatnya begitu...terima kasih membantu.

Rozali June 24, 2010 at 12:56 AM  

Assalamualaikum Cikgu Humairi

Masyaallah
rupanya belacan punya angkara
maka si gapi pun terkulai layu

adakah belacan tidak membawa angkara kepada kita
he he

Wassalam

penjejak maya June 24, 2010 at 2:39 AM  

salam,

ajar la gapi makan sambal belacan sodap tu..

ahmad humairi June 24, 2010 at 6:29 AM  

w/salam Rozali,

bukan angkara belacan semata,
juga besubahat cili durjana..

ahmad humairi June 24, 2010 at 6:32 AM  

w/salam penjejak maya,

ermmm..ok, saya cuba jadi orang pertama melatih gapi makan sambal belacan....accidental pertama - gagal huuu...

ustaz eds June 24, 2010 at 6:43 AM  

salam cikgu
selalu kita dengar pepatah, semut mati kerana gula.....gamaknya sikit ari lagi karam singh walia kena tukar pepatah gapi mati kerana belacan....sian gapi itu...

ahmad humairi June 24, 2010 at 6:57 AM  

w/salam ustaz,

kena terbit sketsa gapi ni dulu kat tv3....baru terangkat-angkat tangan karam singh walia menggayakan pepatah baru tuh....agaknya tutup idung kot???

DDrfauziah June 25, 2010 at 12:25 AM  

Aslmkm Cikgu.
Aduh sedih dengan cerita .. tp BM Kak G yg betul pun tak lurus, garuk kepala pulak dgn lengguk beralun ni! :) Hmmm, biar begini jawapannya:
Yang nyata belum tentu kebenaran
Yang samar belum tentu kabur
Apa yang berlaku redhakan
Yang mati abadikan dikubur.

Cikgu Sue [CS] June 25, 2010 at 1:08 AM  

salam

gapi di air
belacan di lesung
dalam akuarium bertemu jua...

kalau dah ketentuanNYA siapa yg dapat mengubah.....

ahmad humairi June 25, 2010 at 4:32 AM  

w/salam Kak G,

Issyyy...xkanlah sampai macam tu...
Kak G hebat dalam BI dan BM. Posting Kak G dan jawapan di atas membuktikannya.

Bukan khayalan saya coretkan,
Tapi kebenaran yang nyata,
Jujur sahaja dalam penulisan,
Lenggok dialun dalam berkata.

ahmad humairi June 25, 2010 at 4:37 AM  

w/salam CS,

bertemu tidak disengaja..
gapi mayi begitu sahaja...
Allah maha berkuasa..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP