MUTIARA KATA HARI INI

Wednesday, January 5, 2011

Cendawan Sawit

Entah apalah nama sebenarnya. Mungkin kengkawan boleh beritahu. Ia tumbuh kat pelepah sawit yang mereput. Bukan aku yang kutip. Abah Sam (Samsuri) yang memperkenalkannya pada aku. Katanya sedap untuk apapun juga resepinya.

Aku cuba pandu try test. Celur je...Fuiiyyooo...memang sedap.!


Antaranya yang baru dikutip

........dikupas

.....dicuci

dan...........siap disudu!

Ye Kakcik...kenerebus dululah.


34 comments:

Kamsiah January 5, 2011 at 7:52 PM  

salam
bagaimana rasanya?pahitkah?sbb masa saya kt kg di kelantan dulu,ada sejenis cendawan,rupa seakan mcm cendfawan ni la..namanya 'kulat gelam'(tumbuh bwh pokok gelam)...rasanya pahit tetapi sedap dibuat kerabu

ahmad humairi January 5, 2011 at 8:05 PM  

w/salam kamsiah,

kalau tumbuh kat pokok gelam, namanya cendawan gelam. Kalu tumbuh kat pokok sawit, maka namanya cendawan sawit...entahla...mungkin dari spesis yang sama tumbuh pada pereputan...

Rasanya memang sedap...x pahit pun.

Abd Razak January 5, 2011 at 8:28 PM  

assalamualaikum...

Kalau campurkan dalam masakan sayuran campur ni mesti sedap erk!

kakcik January 5, 2011 at 10:00 PM  

Makan cam tu je? Tak payah rebus? ;-)

- GC - January 5, 2011 at 10:25 PM  

dlu kat kampung byk tumbuh cendawan macam ni atas bukit or pongsu. org kampung kat kedah panggil kulat taunnnn.. sedap. grrr.. dah lama tak jumpa..

aliaazuan January 5, 2011 at 11:21 PM  

Salam.
Ana budak kampung gak, tapi smpai skrang tak reti mkn cendawan!

pape pun, alhmdulillah syukur dgn nkmat Allah bg. Bumi Allah ni kaya sgalanya.

ahmad humairi January 5, 2011 at 11:44 PM  

w/salam abd razak,

memang sedap....syukur pada nikmat Allah.

ahmad humairi January 5, 2011 at 11:45 PM  

Alamak!, Kakcik....nanti saya betulkan....kena rebus dulula erak??

ahmad humairi January 5, 2011 at 11:46 PM  

GC,

Kulat Taun ye...
terima kasih berkongsi.

ahmad humairi January 5, 2011 at 11:48 PM  

w/salam AA,

.....itu salah satu daripada nikmat Allah yang belum pernah enta nikmati, cubalah!

CS January 6, 2011 at 12:11 AM  

salam ckgu,
Alhamdulillah CS pun Allah beri peluang merasa cendawan ni...Subhanallah sdap sgt rasanya...kami masak sup, masak lemak putih cmpur daun salam, n tumis cmpur pucuk paku...kebetulan stok byk hari tu..mmg sedap...!!!

Kakzakie January 6, 2011 at 12:36 AM  

Salam cikgu,

Sedap cendawan tu. Kalau buat sup pun sedap juga. Kakak org kampung tahu cendawan tu. Cuma sekarang sush nak dapat. Beli dalam tin ajelah....

white rose January 6, 2011 at 1:26 AM  

assalamualaikum...

tak penah jumpe lagi cendawan sawit nih...

cendawan yang beso kat MANJUNG ade le...
miahahaha...

nanti ade lagi, anto2 le ke jiran2...

DDrfauziah January 6, 2011 at 1:30 AM  

Aslmkm Cikgu.
Baru buka balik laman selepas tahun baru 2011 ni ye? :)
SELAMAT TAHUN BARU.
Hmmm ... Kak G baca juga komen pengunjung di atas ... nak mencelah jer:
Kak G dilahirkan & besar kat Aloq Staq ... orang Kedah panqey kulat tauon (= longhat Kedah untuk tahun) kot!
Nama komersial 'straw mushrooms' ... yg lonjong tu! :)

ahmad humairi January 6, 2011 at 4:11 AM  

w/salam Kakzakie,

x susah kak zakie sebab sekarang nie musim ujan...cendawan mudah tumbuh...dan saya pasti banyak juga yang "tumbuh" kat dalam tin di pasar-pasaraya.

ahmad humairi January 6, 2011 at 4:14 AM  

w/salam CS,

memang sangat sedap...masak apapun, terutama yang masih kudup...bila dah kembang...kurang sikit sedapnya...Allah Maha Besar!

ahmad humairi January 6, 2011 at 4:19 AM  

w/slam white rose,

ko nampak kat manjung je...kat sini x nampak ye?

Nanti aku anto...yang dah siap dimasak....senang...ngap je!

ahmad humairi January 6, 2011 at 4:21 AM  

w/salam Kak G,

Sekarang saya dah tahu namannya - straw mushroom ataupun kulat tauon....terima kasih Kak G.

Temuk January 6, 2011 at 4:40 AM  

Assalamu'alaikum Cikgu Humairi

Jenis tak dibela ni selalunya lebih spesial. Sama ada yg dah kembang macam payung atau belum, kulitnya (nampak hitam sikit) tak payah dikupaskah? Cendawan, kalau ditumis, dimasak lemak, atau dimasak rebus saja pun, memang manis dan sedap. Adakah juga cendawan yang tumbuh pada reputan kelapa sawit yang beracun?

ahmad humairi January 6, 2011 at 6:16 AM  

w/salam Abang Temuk,

Kalau jenis seperti di gambar, saya dahpun memakannya- memang lazat. Kalau jenis yang lain dan tiada kepastian, jangan pula mencubanya kerana dikhuatiri beracun.

Jenis ini perlu di kupas, dibuang kulit luarnya kerana belum kembang.

sha January 6, 2011 at 7:18 AM  

Salam cikgu...

Cendawan nih kalau dibuat rencah dgn bahan2 lain untuk mee kari pun memang lazat..

ahmad humairi January 6, 2011 at 4:48 PM  

w/salam sha,

betul tu sha, tapi ada sket musykil bila kengkawan kata bila makan mee kari rasa telo tapi dalam mee xde telo....??

sahromnasrudin January 6, 2011 at 5:40 PM  

assalamualaikum..kalau masak lemak, mesti lagi sedap kan cikgu huhuhuhuh

ahmad humairi January 6, 2011 at 5:46 PM  

w/salam sahrom,

iyalah....ini kali pertama saya menikmatinya....nanti kalau ada rezeki leh try resepi lain plak.

kiwi January 6, 2011 at 7:40 PM  

celur pastu mkn cmtu je ke??

aby January 7, 2011 at 2:38 AM  

salam AH,
cendawan goreng tepung sedap tuh ..
kene plak goreng rangup ...
yam..yam..yam...

ahmad humairi January 7, 2011 at 4:01 AM  

w/salam aby,

yam, yam,...krupp, krap...sedap!

Admin P@P January 7, 2011 at 6:36 AM  

Assalamualaikum.
Sup cendawan, sajian yang paling sesuai selain dimasukkan ke dalam sayur campur.

Selamat kembali bertugas.

TQ

ummu January 7, 2011 at 9:09 AM  

assalamualaikum tuan
saya pertama kali menemui cendawan ni setelah berumahtangga dgn suami.
saya ada juga diberitahu nama kulat ini tetapi tak ingat.ada banyak jenis kulat kan?skrg di tempat saya tinggal,musim kulat juga.
p/s;risau musim banjir.

ahmad humairi January 8, 2011 at 1:39 AM  

w/salam Admin P&P,

Selamat kembali...selamat tahun baru.

ahmad humairi January 8, 2011 at 1:40 AM  

w/salam ummu,

kengkawan kata namanya kulat taun...inilah kali pertama saya menikmatinya.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP