MUTIARA KATA HARI INI

Sunday, January 9, 2011

Beri Dia Makan Sama



Apa pandang-pandang?
Dah tak ada lauk ke?
Nak cari cicak?
Cicak pun dah lari. Nanti tak pasal-pasal dia jadi lauk.

Itula...., masa makan lauk sedap-sedap, kau tunduk je. Langsung tak ingat kat aku.

Aku bukan kucing.

30 comments:

kakcik January 9, 2011 at 6:46 PM  

hmmm... biasalah, masa makan sedap ngadap sorang2, tambah pulak perut tengah lapar... ;-)

aliaazuan January 9, 2011 at 6:46 PM  

Salam.
Erk, ada makhluk jadian ke kat sni? hehe.
Menjamu org makan pahalanye besar. Bagi haiwan makanan pun pahala bsr gak. Nak dpt hakikat 'ihsan', perlu ada sifat ni..cikgu Humairi dh makan? Doa dgn Allah dulu, insyaAllah nnti mknan smpai. :)

ahmad humairi January 9, 2011 at 6:54 PM  

Kakcik,

Biasalah...bila perut lapar....apa-apa pun sedap...sampai terlupa kat dia..

ahmad humairi January 9, 2011 at 6:56 PM  

w/salam AA,

Tak putus mengharap ihsan dari Allah. Makan?...dah...dari semalam dah makan...Alhamdulillah.

sahromnasrudin January 9, 2011 at 6:59 PM  

assalamualaikum cikgu..

"kau jangan jadi kacang...
selalu lupakan kulit...

"kau jgn jadi anjing..
gigit tuan kau semula...

"kau jadilah ayam..
yang berkokok mengejutkan subuh kami"....

s.y.a.r.q January 9, 2011 at 7:02 PM  

comelnye....buat2 muke kesian pulak :)

ahmad humairi January 9, 2011 at 7:06 PM  

w/salam sahrom,

itulah yang baiknya...mengambil sikap baik makhluk sebagai teladan - bukan makhluk itu secara total.

ahmad humairi January 9, 2011 at 7:08 PM  

s.y.a.r.q,

kesian lagi makhluk yang diintainya...

Abd Razak January 9, 2011 at 9:19 PM  

Assalamualaikum...

Tak lauk ker, mai turun bawah kita makan bersama...

Kakzakie January 9, 2011 at 9:56 PM  

Salam Cikgu,

Macamana nak ikut makan? Nak turun tak ada tangga. Nak lompat takut jatuh atas meja. Tengok ajelah org makan dari atas.......

DDrfauziah January 9, 2011 at 10:17 PM  

Aslmkm Cikgu.
Penuh simbolik ni!
Kata orang: kucing akan meminta kepada orang yang baik hati & pemurah serta suka memberi .. jika kucing tak hampir, orangnya kedekut la!
Pandai juga bijak pandai ni - sentiasa cuba mengingatkan dengan cara menggunakn bahasa halus * kiasan kan? :)

Silbiabigail January 10, 2011 at 4:10 AM  

dia usha line tu.. clear ke x clear.. dh simpan ayam kentaki kat atas tu..

ahmad humairi January 10, 2011 at 5:58 AM  

w/salam Abd Razak,

Bila xde lauk, mulalah melangut memandang ke atas...

ahmad humairi January 10, 2011 at 5:59 AM  

w/salam Kakzakie,

Dia xkan turun...cuma bila sampai ketikanya kan berderap menimpa.

ahmad humairi January 10, 2011 at 6:01 AM  

w/salam Kak G,

Pandai lagi Kak G mentafsir,
yang tak pernah saya terfikir.

ahmad humairi January 10, 2011 at 6:03 AM  

Ya Silbiabigail,

x malukah kita melakukan sesuatu yang mamalukan bila ada mata yang memandang? Walau bukan manusia??

white rose January 10, 2011 at 7:52 AM  

meoowww...
meoowww...
meoowww...

TUAN, beri sy makan...
sy lapar...

jangan lupe ye TUAN...

REPUBLIK N9 January 10, 2011 at 8:18 AM  

meow3... comel la kucing ni, baby face ha3

Insan Marhaen January 10, 2011 at 8:31 AM  

sebab itu nabi Yusuf beringat untuk simpan makanan kerana tahu musim kemarau akan tiba tak lama lagi...

ahmad humairi January 10, 2011 at 4:45 PM  

white rose,

...sunyi sementera,
dari getaran....
miahahaha.....

moga bonda segera sembuh.

ahmad humairi January 10, 2011 at 4:46 PM  

repuplikn9,

comey...tapi alim-alim kucing.

ahmad humairi January 10, 2011 at 4:48 PM  

IM,

memang telah menjadi kisah dan treladan....beringatlah!

aby January 11, 2011 at 2:50 AM  

salam AH ..
gambaq kucing ngintai ...
memang selalu tengok kucing ngintai ni....

klu lauk sedap, mesti tunjuk..
menikmati kesedapan lauk tu..

maiyah January 11, 2011 at 5:28 AM  

huahuahua.. kucing ngintai nmpk cumel.. tp cukup2 kepala jek

kiwi January 11, 2011 at 8:24 AM  

salam cikgu...

kesian lak kt kucing 2..mak kiwi bse suke sgt bela kucing..dia ckp nti bg mkn kucing 2 doakan tuan dia..huhu

ahmad humairi January 11, 2011 at 5:54 PM  

w/salam aby,

...jadi, kita seharusnya berhati-hati melakukan sesuatu...mungkin diintip sang alim kucing!

ahmad humairi January 11, 2011 at 5:56 PM  

maiyah,

kucing pandai mengukur....celus kepala, maka celuslah keseluruhan badannya....kata bijak pandai, misainya jadi pengukur keluasan sesebuah lubang untuk dilalui menerinya.

ahmad humairi January 11, 2011 at 5:58 PM  

w/salam kiwi,

....isteri saya pun cakap macam tu gak, sampai umah saya ni jadi stesen kucing-kucing melepak.

shameel Iskandar January 12, 2011 at 6:22 AM  

kucing mengintai bila tuan leka habis lauk dikebas.

ahmad humairi January 12, 2011 at 4:28 PM  

shameel iskandar,

alim-alim kucing....memang gitu kann...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP