MUTIARA KATA HARI INI

Wednesday, March 17, 2010

SKETSA EARTH HOUR 2010

Nama nya Atub.
Ibu dan bapanya menamakannya begitu kerana sebab tertentu.


Dia dilahirkan ketika bulan mengambang terang.

Namun hingga sekarang tiada cahaya pernah menembus matanya.


Aku berjumpa Atub.

Kubacakan kepadanya entri terkiniku mengenai earth hour 2010.


.....betullah tu kata Atub.
Usahkan 60 minit earth hour tuh.

Aku dah 60 tahun bergelap.

Aku boleh berjalan.
Aku boleh membaca.

Aku boleh membeli belah.

Tengoktu kraftangan yang aku hasilkan, cantikkan?


Anak-anakku 8 orang semuanya.

6 orang dah kahwin pun.

Aku telah lalui kesemuanya....
dalam gelap.
Aku tak boleh lalukannya di dunia terang.

Aku bimbang.

Aku tak boleh lakukan semua itu, dalam terang!!!

Tabik kat Atub.

60 tahun dalam gelap, banyak yang telah dilakukannya.

18 comments:

sahromnasrudin March 17, 2010 at 7:44 PM  

huhuhu..hati2nya cukup2 terang, cikgu..sy pun tak mampu nak lakukan spt ape yg dia lakukan...

ahmad humairi March 17, 2010 at 8:02 PM  

naman,

atub tak abes cerita...satu ari dia ter'flying kick' kat seorang peragut masa dia gi beli belah ngan isteri dan anak-anaknya...iskk..insaf peragut tu di buatnya!

ahmad humairi March 17, 2010 at 8:07 PM  

ya sahromnasrudin,

pilihan di tangan kita,
nak terang mata ke..
nak terang hatike...
nak terang kedua-duanya sekali..

izakhairi March 17, 2010 at 8:59 PM  

ada manusia terang mata tapi buta hati,
hadiah istimewa tak pernah disyukuri,
sifat takbur dan sentiasa lupa diri,
tingkah laku sebegitu janganlah didekati,
ambil ikhtibar dari kisah Atub yang hebat sekali...

ahmad humairi March 17, 2010 at 9:44 PM  

izakhairi,

bila mata kabur,
dah dekat ngan kubur...

zue March 18, 2010 at 12:12 AM  

itulah kelebihan atub. dah 60 thn hidup tanpa cahaya...bagaimana dgn kita baru nak buat 60 min dah kecoh.

bersyukur dgn apa yg allah beri kpd kita.

ahmad humairi March 18, 2010 at 12:41 AM  

maiyah,

apa kurangnya maiyah..
anda tak kurang hebatnya!!!

ahmad humairi March 18, 2010 at 12:43 AM  

zue,

atub dengan keistimewaannya,
kita amat mengaguminya dan kalau nak dibandingkan kita didunianya...memang kita ketinggalan..

Anonymous,  March 18, 2010 at 1:28 AM  

kisah nih buat saya berfikir sejenak..

ahmad humairi March 18, 2010 at 6:09 AM  

yelatu finaz,

fikir pelita hati....pejam lama sket..leh fikir lama gak...

ustaz eds March 18, 2010 at 7:34 AM  

salam cikgu..

Yang paling bertuah...terang dimata, terang juga dihati..

Yang bertuah...gelap dimata terang dihati..

Yang kurang bertuah...Terang dimata gelap dihati

Yang langsung tak bertuah....gelap dimata, gelap juga di hati...

dimana kita?

ahmad humairi March 18, 2010 at 6:45 PM  

ustaz eds,

kita yang di akhir sekali tuuuu harap tidaklah begitu.. insyaAllah.

ZaridaIshak March 18, 2010 at 10:27 PM  

salam,
erk... ahaaa dah paham...
dalam gelap ada cahaya...
datangnya dari hati yang bersih dan ikhlas tunduk dan patuh pada suruhan Ilahi...

:-)

ahmad humairi March 19, 2010 at 3:53 AM  

yang baik,

dalam terang kita kelam,
dalam gelap cahya berbalam,
kelam berbalam,
siang dan malam,
kita semakin menghampirinya..

sonata anak kancil March 20, 2010 at 3:20 AM  

itulah kelebihannya yang Allah swt beri ....syabas Atuk

ahmad humairi March 20, 2010 at 5:15 AM  

sonata,

tahniah atas kelebihan dan keistimewaan anda juga.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP