MUTIARA KATA HARI INI

Saturday, August 29, 2009

SIAPA PENGIBAR JALUR GEMILANG PADA KENDERAAN DI JALAN RAYA YANG PERTAMA?


Anda tahu, siapakah yang memulakan kibaran Jalur Gemilang pada kenderaan persendirian di jalan raya? Persoalan ini tidak pernah diperkatakan.

Pada 31 Ogos 1988, sebuah kereta Proton Saga 1.3 berwarna Biru Samudera bernombor pendaftaran ABJ 4414 telah dilihat mengibarkan Jalur Gemilang Plastik (berharga 20 sen) pada kenderaannya di lebuh raya Karak. Kibarannya begitu megah sehingga menarik perhatian semua yang memandang. Malang, di separuh jalan, bendera itu tercabut dan melayang entah ke mana. Agaknyalah...dari idea itu, lahirlah jalur gemilang mini khas untuk kereta seperti sekarang.

Sayalah tuan punya kereta tersebut - saya bangga memiliki kereta nasional itu serta tidak pernah ketinggalan mengibarkan Jalur Gemilang pada setiap kali sambutan Hari Merdeka.

Tahun ini aku kibarkan Jalur Gemilang kebanggaanku. Aku kibarkan tinggi mencecah awan. Ku kibarkan beberapa buah yang rendah juga supaya lebih meriah.

Kibaran yang tinggi dipatahkan bayu lembut, tapi kuat!
Kibaran rendah di sapu bebudak nakal!!!
Apa kamu ingat bendera ini aku dapat free ke??? hatiku berleter.
Namun, aku izinkan peristiwa semalam...moga semangat patriotik bebudak nakal itu terus membara..

9 comments:

aeyman August 29, 2009 at 9:51 PM  

abj 4414 tu kete lame cikgu

abu muaz August 29, 2009 at 10:28 PM  

Hebat idea cikgu.Salam kemerdekaan.

mr kay August 30, 2009 at 1:00 AM  

benar ke karut?
haha..
kereta lama...

ahmad humairi August 30, 2009 at 2:06 AM  

MR KAY,
YANG BENAR ITU SUKAR DITERIMA.. DAN YANG SALAH ITULAH SELALU DIIKUTI...

GURU_CIKGU August 30, 2009 at 5:26 AM  

Yang tu cerita sejarah ke atau cerita penglipurlara.

ahmad humairi August 30, 2009 at 7:44 AM  

yang tu tak masuk sejarah malaysia GURU_CIKGU ...tapi sejarah saya yang jadi penglipur lara buat anda..

Maiyah August 30, 2009 at 10:13 AM  

salam merdeka.. kat kete sy pun ada bendera gak hehe

pecinta_Islam August 30, 2009 at 3:56 PM  

wah.cikgu mmg hebat..tahniah atas patriotik cikgu tu..sy amat mengaguminya..MERDEKA!!MERDEKA!!MERDEKA!!
:)

hidayah August 31, 2009 at 9:48 PM  

yeke ?

salam merdeka !!

=))

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

TOP VISITOR

Statistik Pelawat Hari Ini

Try us on Wibiya!

Blog Archive

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP