MUTIARA KATA HARI INI

Friday, July 17, 2009

MY STORY 2



Kat atas tu ada 2 keping siling satu sen yang aku jumpe masa aku main nyorok-nyorok dengan abang dan kakak aku masa kecil-kecil dulu.... Aku nyorok kat bawah katil, sambil tu cuba masuk dalam beg kotak yang ade kat situ..tak muat..tapi aku terjumpe satu buntil duit siling tu..wah ada kat 100 keping...tapi mase tu dah tak laku lagi.

Lepas main aku tanya mak...aku nak main dengan duit tu...mak pun let go je.. Kata mak dulu satu duit tu boleh beli satu keropok sebesar pinggan dan di dalamnya diisi dengan bihun goreng lagi..... campur telur dan sambai ikan bilis... isyy..beso nililainya satu sen tuh!!!

Kini duit tu masih dalam koleksi aku..tapi tinggal 10 kepingje...

Cerita pasai ke teluk intan tempoh hari....
Dah sampai...yang paling aku seronok bila ayah uda beli ais kepal..harganya 5 sen sekepal sebesar saiz bola takraw. Di atasnya taruh air gula berwarna merah..taruh atas kertas surat khabar. Sejuk atau bocor...kira tanggung sendiri... srup, srup.. aku cepat menghabiskannya.

Masa time nak balik - nasib malang....polis tahan ayah uda. Ayah uda disabit kesalahan menunggang basikal berdua. Fight kat mahkamah.

Masa dalam court, ayah uda bawa aku bersama dengan anaknya. Kami bertiga. Bila pertuduhan dibacakan..ayah uda steady je.

'....Kamu didapati bersalah kerana menunggang basikal berdua....", mengaku salah atau tidak?

Ayah uda menjawab, "Saya tidak bersalah, saya tidak menunggang berdua....tapi tige...nia dia saksinye..", sambil menunjuk ke arahku..

Ayah uda dilepaskan kesnya.. sebab statement pertuduhan telah bercanggah...

4 comments:

Anuar Puteh Harun July 19, 2009 at 6:46 AM  

Sekarang nie masih ada ais kepal tu..Kalau nak 50 sen satu. Tak le sampai sebesar bola takraw. Di salah sebuah gerai di Changkat Lada.

ahmad humairi July 19, 2009 at 6:02 PM  

Terima kasih kepada yang respon.

abdul aziz,
lawyer memang camtu...kene loyar sket. dulu tak minum susu everyday...susu cap junjung jer...

my kay,
memangle kisah benar...adela sket-sket tokok-tambah untuk menjadikannya lebih dramatik!!!

anuar puteh harun,
tak sama nuar...itu dah kira macam ais manis je..taruk dalam plastik...aisnye tak di kepal pon...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP