MUTIARA KATA HARI INI

Monday, July 6, 2009

MEI 1969


Tahun 1969.
Ketika itu umur sudah menjangkau 9 tahun.
Berada di darjah 3 SK Sungai Galah.
Poster ditampal di sini sana.
Hinggakan di pangkal pokok nangka di depan rumah pun mereka tampal.

Ada gambar kapal layar, gambar roket dan kulit kerang.
Aku dengan kawan-kawan pergi koyakkan poster-poster tersebut.
Bebudak...
Manalah tahu peraturan dan undang-undang

Esok lusanya riuh-rendah suara...
Hooi.... kapal layar sudah tenggelam!!! roket sudah naik!!!!

Berlaku perintah berkurung.
Suatu malam aku bertandang ke rumah kakak di sebelah.
Nak tengok tv.
Ada 'askar' berkawal dan dia cuba menyorok bila melihat aku keluar.

Bebudak....
Tak tau apa sangat ketika itu
Tak takut kene tembak ke!!?? kata ayah.
Aku dah lupa...
Aku takut ke tidak waktu itu...

0 comments:

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP