MUTIARA KATA HARI INI

Monday, October 19, 2009

HURUF SAKSI


Slm..
Abh, minx tlg tpapkn clcm 10.

Tgh x de wit.

Ptt x leh bg no 2 kat sape2.

Clap tdi...

Mama chat?

kt cni x rmai kwn.

Klah, nk msk klas ni..


Demikian
beberapa sms yang sering kita terima
Bolehkah anda membacanya?

Kadang-kadang kita tak berapa faham

Tapi ia terus membudayakan hidup kita

Huruf-huruf saksi a,e,i,o,u

terpaksa ditinggalkan

bagi menjimatkan aksara...


Boleh anda terjemahkan SMS di atas?

8 comments:

Batara Guru October 19, 2009 at 9:43 PM  

zaman moden.....
anyway...
salam, nak topup celcom 10. duit xde...gitu ler bahasa abad 21!

ahmad humairi October 19, 2009 at 10:03 PM  

salam Batara Guru,
mike memang kaki sms...

Abdul.Fatah.Firdaus October 19, 2009 at 10:55 PM  

saya benci bila tengok sms camni.

ahmad humairi October 19, 2009 at 11:53 PM  

salam fatah,
memangla...pening kepala memikirkannya..
benci dadah...namun ianya berterusan....

silbi abigail October 20, 2009 at 7:12 AM  

Salam..
Abah, minta tolong top-up kan celcom 10ringgit.
Tengah tak ada duit.
Patut tak boleh bagi nombor itu pada siapa-siapa.
silap tadi...
Mama sihat?
kat sini tak ramai kawan.
okey lah, nak masuk kelas ni..

sis iza October 20, 2009 at 9:00 AM  

salam cikgu,
saya tak faham satu apa pun yang tertulis kat situ.
Kadang-kadang bila anak murid hantar mesej, nak baca pun tak faham lepas tu malas nak layan.

Kalau perkara sebegini berterusan alamatnya perjuangan untuk memartabatkan Bahasa Melayu sampai bila akan terlaksana.

tinta kasturi October 20, 2009 at 10:03 AM  

terjemahan saya sama dengan silbi abigail,

kalau tidak salah, dewan bahasa pustaka ada menetapkan bahasa sms yang dibenarkan bagi membendung pencemaran bahasa berleluasa,

sms di atas membuktikannya..
sedikit perlahan dari menafsirkan sms yg biasa diterima..

hakikatnya, ini satu bentuk ancaman kepada bahasa kita,
agak bahaya sebab sms tersebut datang dari generasi muda,
generasi penerus..

hilang bahasa,
hilang identiti bangsa,
lenyap bangsa..

ahmad humairi October 20, 2009 at 5:06 PM  

salam semua dan terima kasih atas pandangan anda :

silbi abigail,
terjemahan anda tepat...
berapa lama ambil masa memahamkan sms tu...

sis iza,
membencinya seperti fatah tu satu perjuangan juga untuk memartabatkan bahasa...tapi jangan setakat benci sahaja...jangan ada rindu pulak untuk bergelumang dengannya.

tinta kasturi,
memang kita dapat memahaminya...jadi komunikasi berlaku. Ianya hanya dapat diterima dalam dunia sms, tidak dalam bahasa persuratan.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP