MUTIARA KATA HARI INI

Friday, November 2, 2012

TAK DAPAT GAMAU....

Atuk tak bagi GAMAU
(Istilah Ustaz Eds - lihat posting sebelumnya), dia bagi orkid lain
(seperti dalam gambar di bawah)
Banyak dia semai kat bawah pokok tu.



Orkid ini pun saya tak tahu namanya.

Ada sedikit perbezaan antara keduanya.Kamon Ustas Eds...penama plak nak bagi ni???

18 comments:

Sham November 2, 2012 at 5:32 PM  

Fuh lama xmenjenguk sahabat ni...erm mak saya suka bebenor orkid2 neh...

aby November 3, 2012 at 4:09 PM  

salam AH ..
rajin juga menaman pokok yer..
cantik bunga tu ..

ahmad humairi November 4, 2012 at 4:21 PM  

Sham,
Aje yang lame toi!...Jaman Tok Adam!!!! ate...nakke sepokok???...amik je gambonye kat sini...free of charge!!!

ahmad humairi November 4, 2012 at 4:22 PM  

ibuintan,

nak gak?...amik jela....

ahmad humairi November 4, 2012 at 4:24 PM  

w/salam aby,

Atuk memang rajin menanam dan minat kat pokok bunga...tapi sayang, mana-mana yang tergantung itulah yang selamat dari ditenggelamkan dek banjir!

Kakzakie November 5, 2012 at 6:06 PM  

Selain berbagai jenis bunga raya, bunga ros kakak pun suka tanam orkid. Tapi pokok kakak susah betul nak berbunga banyak. Menduga walau dibelek, diajal berbual tetap mogok selalu - geram.

Macam ni kakak pun nak jugalah orkid tu kalau boleh di pos benihnya haha...

ahmad humairi November 5, 2012 at 6:44 PM  

Kakzakie,

Eh...bolehke??
Selalu terjadi camtu (kat sekolah)....siapa yang mencadang, dia yang kena lakukan....sekarang dah terkena kat saya lagi.....haaaiiihhhh

atuk November 7, 2012 at 11:39 PM  

Assalamualaikum Cikgu Humairi

bab bunga orkid ni....
sekali berbunga aje...lepas tu dengan pokok2nya selamat...he he

yangbaik November 8, 2012 at 5:44 AM  

lamanya tak datang melawat cikgu sorang ni... cantik orkid tu

ahmad humairi November 8, 2012 at 5:46 PM  

w/salam atuk,

eh...yeke????
spesis yang tertentu aje kot...sebab orkid saya kebanyakannya berbunga beberapa kali....baru dia mati...

ahmad humairi November 8, 2012 at 5:47 PM  

YB,

Teman selalu gak datang ke laman mike...numpang mace je....

sahromnasrudin November 8, 2012 at 7:18 PM  

assalamualaikum cikgu..

apa khabar? semoga cikgu sihat walafiat di samping keluarga tersayang ya

Al-Manar November 9, 2012 at 2:49 PM  

Saya suka perkataan anggerik. Dari mana datangnya istilah ini? Saya teringat buku buku Melayu lama selalu ternaca anggerik.

ahmad humairi November 9, 2012 at 7:55 PM  

sahrom,

...dah berlayangan minda semula ye?....saya baik juga adanya. Terima kasih berkunjung semula.

ahmad humairi November 9, 2012 at 7:58 PM  

Al Manar,

Anggerik memang klasik. Orkid tak kurang hebatnya! Keduanya amat mengujakan.

Temuk November 10, 2012 at 4:07 PM  

As-salam, Cikgu HUMAIRI
Asal dapat orkid, yang tak bernama GAMAU pun tak mengapa, Cikgu. Yang tak bernama tu pun ayu. Semua orkid, pulak tu, ada unsur "penawar rindu", hehehe.

Kalau Atuk tak marah dengan nama GAMAU untuk orkid hebatnya tu, seperti dalam entri Cikgu yang lepas, bolehlah dipakai nama GAMAU. Setahu saya, nama HARIMAU sudah lama digunakan.

Saya mesti beritahu rakan pengusaha orkid saya di Banting, Selangor, supaya tengok blog Cikgu, dan minta dia fikirkan kemungkinan mencari benih + biakkan orkid harimau (Mungkin juga dia sudah punyainya di nurserinya, saya tak pasti).

Ada seorang teman pesara UKM yang pakar tanam-tanaman hiasan, menanam orkid harimau. Orkidnya berbunga bila berumur 5 tahun, tapi seutas dua saja! Harimau Atuk memang hebat bunganya. Hebat betul. Memang ribuan RM nilainya kalau dijual. Cikgu keceklah diye, kalo mughah kite kongsi le beli rimo tu, hehehe.

ahmad humairi November 11, 2012 at 6:47 AM  

W/salam Abang Temuk,

Orkid penawar rindu tu Orkid Abdullah....

Atuk ikatkan dua rumpun orkid rimo tu kat batang kelapa yang berlainan, dan kedua-duanya pun mengeluarakan bunga. Ada satu rumpun atuk ikatkan kat dahan rambutan....panas gamaknya dan dia tak keluokan bunganya lagi.

Nampaknya saya kene selalu ke rumah atuk untuk mengendeng orkidnya tu....bagi free pun boleh gamaknya..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP