MUTIARA KATA HARI INI

Saturday, February 13, 2010

ONG TAHUN BARU


Di atas tu gambar ikan flower horn yang seksi.
Tuan punya ikan sangat sayang kepadanya kerana ianya sangat bertuah.
Apatah lagi ianya mempunyai sisik hebat dengan tertera tulisan "ONG" yakni bertuah dibadannya.


Semua yang melihat tersangatlah kagum.
Mata tertumpu ke badan ikan
...kot-kot terlihat digit-digit bertuah.


Alangkah hairan semua yang melihat,
kerana sang ikan seperti tidak mahu menonjolkan dirinya.
Asyik menyorok di celahan rumpai air.


Sesekali, geram orang ramai tak tertanggung lagi.
Seseorang mengetuk dinding akuarium.
Air berkocak kuat.
Sang flower horn lari ke sisi.....


Terbaca tulisan....agak kabur tapi boleh dimengertikan.


Jangan percaya pada "ONG" semata. Percayalah pada rezeki Allah.

24 comments:

~ CeguLinn~ February 13, 2010 at 4:52 AM  

YUUP... rezeki itu dari ALLAH namun kita mesti berusaha mencarinya.

maiyah February 13, 2010 at 6:21 AM  

betuii.. betuii.. betuii

ahmad humairi February 13, 2010 at 3:37 PM  

~CeguLinn~

YUP!, rezeki takkan datang bergolek!

ahmad humairi February 13, 2010 at 3:39 PM  

maiyah,

bto,bto,btol...nada upin dan ipin..

Dak Wan® February 13, 2010 at 8:45 PM  

Floweer Hon ada ong ka? Hehehe Nasib ditangan kita, ubah je nasib kita sendiri.

insan pendidik February 15, 2010 at 12:09 AM  

teringat seseorg nama Ong ... slalu ade ong

zue February 15, 2010 at 6:01 AM  

rasa nya mcm dah tak musim org bela ikan flower horn ni kan.

apa2 pun org cina mmg percaya dgn fong shuinya dan kita org islam sudah di kira kurafat.

ustaz eds February 15, 2010 at 11:02 PM  

salam cikgu....
ong nya kita dapat cuti panjang sempena tahun baru cina.
Dalam Islam kalau nak ong, kena cukup kan ini dulu:
berusaha dengan gigih + doa bersungguh-sungguh + Tawakkal padaNya = ONG musti maliiii...

sahromnasrudin February 16, 2010 at 5:09 PM  

mata kasar yg melihat adalah fatamorgana semata...mata hati lebih dipercayai..

Dr.Araz February 16, 2010 at 9:54 PM  

Ong...Ong... Ong kedek2... hehehehe

ahmad humairi February 17, 2010 at 12:37 AM  

Dak Wan,
ada ONG...diikuti teh BOH dihadapannya...

ahmad humairi February 17, 2010 at 12:38 AM  

IP,
ramai di antara mereka ONG tapi kengkadang tah seindah nama..

ahmad humairi February 17, 2010 at 12:40 AM  

ye zue,
saya teringat kat ikan flower horn saya dulu...benjol semacam!

ahmad humairi February 17, 2010 at 12:42 AM  

ustaz eds,
baguih dapat cuti seminggu...ni baru balik umah...terus bukak internet dan jawab komen tuk ustaz.

ahmad humairi February 17, 2010 at 12:43 AM  

sahromnasrudin,
tule...jangan hanya melihat separuh sahaja...lihat keseluruhannya, baru buat kesimpulan.

ahmad humairi February 17, 2010 at 12:45 AM  

Dr.Araz,
Ustaz Eds dah bagi jampi...
ong musti mali... heh heh.

sonata anak kancil February 17, 2010 at 3:25 AM  

limau pun ONG jugak....lagi satu nenas pun dikatakan ONG jugak...

apa2 pun.....seme bende2 ni kena ade ONGkosnya! limau dikatakan murah..ntah ye ntah tak...tau tak..berapa lama limau china tu dipetik di negaranya & sampai ke negara kita?

nenas begitu jugak...harga agak mahal...sebab kawan kita ni suka buat tat nenas...katanya ONG lai...
ONG datang...

syok jugak ambik tau je....

ahmad humairi February 17, 2010 at 4:07 AM  

sonata,
ONGkos rupanya,
segala ONG la gitu,
tapi wang bukan segalanya.

qaseh um masyitah February 18, 2010 at 6:59 PM  

salam,CH,sebut tentang ONG,teringat seorang HEM yang sangat baik hati bernama Ong.walaupun paru-paru tinggal sebelah,dia masih aktif...

ahmad humairi February 18, 2010 at 10:56 PM  

qaseh um masyitah,

memang dia tu ONG tuh..

izakhairi February 18, 2010 at 11:54 PM  

ong bukan sebarang ong,
kalau tak tipu pasti bohong,
ongkos pun kita kata ada ong,
pendek kata semuanya kelentong....

cikgu myri tolong jawab...

ahmad humairi February 19, 2010 at 1:17 AM  

cikgu khairiza nih...

pendek kata semuanya kelentong,
kalau panjang kata macam mana pula,
Dah nama dia Ong,
terima jelaaa.

nak tau kelentong ke tak, kena tengok kesemuanya...jangan tengok sebahagian je. Kalau tidak nampak 'ong' je...!!

n@m@n February 19, 2010 at 4:40 AM  

Ong Ka Ting mcm mana?;P

ahmad humairi February 19, 2010 at 5:56 PM  

Ong yang ni macam diri dialaaa..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP