MUTIARA KATA HARI INI

Monday, July 2, 2012

JULAI - Bulan Menggambar Semula.

Langit tidak pernah menyimpan rahsia. Apa yang nampak itulah juga yang mahu langit beri. Ketika itu langit sepertinya mahu memberi hujan. Ia kelihatan hitam. Berarak lalu. Aku membuang pandang menerusi jendela. Dalam kotak tempat berlindung. Yang sering disinggahi kucing-kucing kencing.

Julai datang lagi. Bulan menggambar semula. Peristiwa silam. Terasa segar bugar dipeluk utusan doa di celahan awan. Awan-awan perak berarak seragam. Tidak sia-sia mereka berlatih. Melintas harmoni seiring alunan bayu mesra. Awan hitam yang turut serta dalam perarakan berarak perlahan. Tetap tidak mahu ketinggalan mewarnakan langit.
Gerimis. Kini sudah menjadi rintik-rintik. Sempat menjentik rasa gusar di hati. Risau yang dia akan jatuh demam, dengan segera dia mandi. Dia tidak pasti sumber dan alasan saintifik apa sekiranya sudah terkena hujan, perlu segera mandi.
Dia kembali ke arena. Kain baju yang dicuci berkali-kali dibilas. Laluan air terakhir diwajibkan ke atas semua pakaian yang dicucinya. Kini bergerak ke ampaian. Setiap garisan ampaian dibilasnya juga. Ahhhh....ada tahi burung bentaknya apabila disedari ada mata kehairanan memerhatikan tingkahnya. Memang aku pelik. Teramat pelik kerana tiada kotoran yang terlihat di situ. Rupanya aku ditarbiah bab-bab kebersihan. Aku dididik sedemikian rupa walau aku tidak dipaksa melakukan sepertinya.
La, la, la, la, la....bergetar peti suara. Merayakan hari ini. Hm, hm, hm....sambil berharap agar hari-hari yang ditempuh dapat menangkis pintasan awan hitam. Pelukan doa tiada noktah. Sunyi, penuh bermakna. Doa dirungkai atas nama Tuhan yang mencipta awan. Noktah itu semakin menjelma.

24 comments:

Kakcik Seroja July 2, 2012 at 8:18 PM  

Setiap awal, ada akhirnya...

ahmad humairi July 2, 2012 at 8:21 PM  

Benar Kakcik....dan setiap yang berakhir, kan bermula episod baru!

faraherda.razalan July 3, 2012 at 12:38 AM  

Cikgu, sbnrnya sy rindu dgn tulisan cikgu yg puitis ni. Heee~ Ingatkan dah lupa kami...

Al-Manar July 3, 2012 at 5:55 AM  

Inilah satu satunya penulisan yang saya risau. Dibaca sedap. Bunyi pun beralunalun. Tapi tak faham sepenuhnya! Agaknya sudah terlambat.

CIKGU NAMAN July 4, 2012 at 10:12 AM  

dah lama tak menyinggah ke sini membaca tulisan puitis cikgu humairi ;)

ahmad humairi July 4, 2012 at 5:34 PM  

Fara,

Kalau rindu....,
pandang saja di awan petang...
aksara asmara terpintal di sana...hehe

ahmad humairi July 4, 2012 at 5:36 PM  

Al Manar,

Ikut sahaja kefahaman sendiri. Pasti enjoy! Penulisan saya bukanlah kitab untuk berguru.

Ini adalah sebahagian kenangan saya bersama arwah ayah.

ahmad humairi July 4, 2012 at 5:40 PM  

Naman,

Saya hanya berkesempatan dan masih menjenguk laman naman sekali sekala dan tidak dapat meninggalkan komen pada posting naman...maafkan saya.

Terima kasih masih sudi berkunjung.

Kakzakie Purvit July 4, 2012 at 8:38 PM  

Cuba meyelongkar dibalik N3 namun lain diberi lain kakak mengerti...

LiYa HaNiF :: July 4, 2012 at 9:28 PM  

pertama kali liya baca tulisan cikgu.. hati dah terusik dgn penulisan cikgu. will follow yr blog. thanks

MOH KEMBARA July 5, 2012 at 3:47 AM  

Salam Cikgu,
amat nostalgik bunyinya...hmmmmm!

aby July 5, 2012 at 7:37 AM  

salam AH ..
selamat kembali dari penyepian ...
mcm biasa, berkerut aby nak memahami maksud yg tersirat
hanya mencari jawapan pada post reply rakan2 lain ...
harap AH sihat seadanya

ahmad humairi July 10, 2012 at 6:40 PM  

Kakzakie,

Tiada salahnya kefahaman sendiri itu...mungkin boleh dikongsikan bersama. Pasti lebih menarik jadinya nanti.

ahmad humairi July 10, 2012 at 6:42 PM  

Liya Hanif,

Terima kasih sudi mampir. Moga dengan sokongan Liya..saya bertambat bersemangat lagi, tq.

ahmad humairi July 10, 2012 at 6:43 PM  

Yong Moh Kembara,

Memang begitu adanya. Terasa arwah ayah masih bersaya saya ketika ini.

ahmad humairi July 10, 2012 at 6:49 PM  

w/salam aby,

Mungkin agak susah memahaminya kerana saya tulis ikut apa yang saya tangkap ketika itu....ntahlaa, bila pandang ke awan, nostalgia bersama arwah ayah sering tergambar di sana.....alfatihah!

ahmad humairi July 10, 2012 at 6:50 PM  

mysoalan,

Saya akan ke sana, insyaAllah!

ahmad humairi July 10, 2012 at 6:52 PM  

Kak Nora,

La...la...la...Kak Nora datang! (Nostalgia bersama Kak Nora)
Saya baik aja.....maklum baik orang tua.....sakit-sakit pun kena teruskan rutin harian. Moga Kak Nora sihat jua adanya.

Temuk July 12, 2012 at 8:25 PM  

Assalamu'alaikum Cikgu
Selamat menyambut Ramadhan mulia dan menjalani segala ibadah berkaitan dengan sabar & ikhlas sepanjang bulan yang penuh keberkatan itu.

Sedihnya bila mengenang orang yang disayang, apatah lagi apabila dia telah tiada, kita terasa sangat akan saat-saat kita mengabaikannya... Tentu kita merasakan kita sepatutnya boleh melakukan sesuatu yang lebih baik. Kini, yang termampu, kita doakan dia tanpa noktah, hatta kita dinoktahkan.

ahmad humairi July 16, 2012 at 7:13 PM  

w/salam Abang Temuk,


Marhaban ya Ramadhan!
Selamat jua buat Abang Temuk.

Memang sedih bila teringat saat-saat kita mengabaikannya....kini saat mengabadikannya di maya ini.

Moga kita diberikan kekuatan untuk terus menimba dan mencurah pahala buat yang tersayang.

Selamat berpuasa.

Mutiara Bernilai July 17, 2012 at 1:36 AM  

subhanallah..

betapa lamanya mutiara tak jenguk cikgu.

jujur, rindu sangat nak baca untaian puitis dr cikgu. damai dan lembut je susunan bahasa :) memang cikgu :)

ahmad humairi July 25, 2012 at 7:28 PM  

Mutiara Bernilai,

Maha Suci Allah!
Engkau tak kurang hebatnya.
Ungkapan Mutira pada setiap entri amat saya kagumi. Mutiara....anda memang hebat!!!!

......mungkin saya kekurangan masa untuk tinggalkan komen pada entri mutira....maafkan saya!

ahmad humairi July 25, 2012 at 7:29 PM  

HanyaMemet,

Thank You.

You too....anda juga hebat!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP