MUTIARA KATA HARI INI

Monday, October 3, 2011

ADIKKU MANIS

Adikku manis. Semanis sakar. Sedang menangis. Air matanya dibuang habis.

Dia menangis. Hu ...uuu..hu..uuu..hu...

Adikku meminta-minta. Minta difahami. Air matanya yang berderai.

Aku menghampirinya. Menapak di tasik air mata. Lantas terus tenggelam ke dasar tasik air mata. Baru ku faham betapa dalamnya air mata itu.


*****************


Kaunter semakin hampir. Menyalakan ketiga-tiga lampunya. Memungkinkan rehat yang panjang.

29 comments:

Fara October 3, 2011 at 6:01 PM  

Manusia tidak mahu belajar mengerti atau sememangnya tidak mahu?

Abd Razak October 3, 2011 at 6:55 PM  

Assalamualaikum...

Kita semakin menujunya samada rihat yang panjang atau sengsara..

ahmad humairi October 3, 2011 at 6:55 PM  

Fara,

Manusia degil, sama seperti yahudi yang terang-terang menolak untuk memahami.

ahmad humairi October 3, 2011 at 6:58 PM  

w/salam Abd Razak,

Dua jalan :
1 - yang luas terbentang,
2 - yang sempit berliku.

...yang luas untuk menuju sengsara.
...yang berliku menuju syurga.

kita punya pilihan.

MOH KEMBARA October 3, 2011 at 8:15 PM  

Salam Cikgu,

Jangan menangis Dik, cer citer, nanti Abang lebih memahami!

DDrfauziah October 3, 2011 at 8:16 PM  

Aslmkm.
Ramai manusia memilih yang mudah, suka menunjuk gagah w/pun sedar & tahu jalannya yang ditegah!
Jika airmata mengalir, biarlah kerana insaf takut kepadaNYA; Biarlah menjadikan kita gigih berusaha untuk mendapat redhaNYA.

IMANSHAH October 3, 2011 at 8:28 PM  

selalu menangis tapi bukan tempat awam la

ainhany October 4, 2011 at 2:10 AM  

jagn menangis lagi...hapuskan air matamu dik...hihi

Amy Syaquena October 4, 2011 at 7:26 AM  

Amy ratu air mata cikgu , sakit sikit nangis , tengok drama sedih nangis , terlebih ketawa pun boleh nangis..cam nerrrr hehe.........

Admin P@P October 4, 2011 at 6:01 PM  

Assalamualaikum.
Tangisan keinsafan?

TQ

ahmad humairi October 4, 2011 at 6:35 PM  

w/salam yong MohKembara,

Adik xmo citer,
adik minta difahami.

....haiiiiihhh, tu yang susoh sket tu.

ahmad humairi October 4, 2011 at 6:39 PM  

w/salam Kak G,

Fitrah manusia, tertarik kepada yang mudah dan senang.

Mohon pada Allah agar memudahkan segala urusan kita dalam mencari redhaNya.

ahmad humairi October 4, 2011 at 6:40 PM  

imanshah,

Setuju. Tangisan kita bukan untuk tonotnan.

ahmad humairi October 4, 2011 at 6:42 PM  

ainhany,

Moga adik mendengar pujukanmu.
.....macam dalam pilem lak....hehe.

ahmad humairi October 4, 2011 at 6:45 PM  

Amy Syaquena,

Amy punya kilang air mata sangat produktif tu...hehe

....ha ... ahhh kan dah keluo lagi...

Patutlah aritu saya lihat Amy nangissss... xpe2 dah faham....hehe

ahmad humairi October 4, 2011 at 6:46 PM  

w/salam Admin P&P,

Dalam insaf, adik gumbira.

aby October 5, 2011 at 8:43 AM  

salam adik ...
memang org nangis minta difahami .

nabi adam nangis beratus thn ...
minta difahami utk menebus kesalahan dia ..
nabi yakub menangia berpuluh tahun sampai buta ..
kerana meratapi kehilangan Yusuf puteranya ...
sahabat2 yg siangnya garang bagaikan rimau.. mlm nya nangis beribadah minta keredaan allah ..

cuma jgn menangis bagaikan Kassim Selamat mita difahami bagaimana kasih nya dia kt Sabariah udah la yer ..

ahmad humairi October 5, 2011 at 5:04 PM  

w/salam aby,

Menangis menunjukkan keinsafan.

Kasihnya Kasim Selamt pada Sabariah, juga merupakan kasih yang mendalam. Dia lebih rela buta dari melihat Sabariah disisi yang lain, wallahualam.

ORLANDO AHMAD October 5, 2011 at 5:26 PM  

sedang belajar utk memahami kehidupan

ahmad humairi October 5, 2011 at 5:34 PM  

orlando,

belajarlah...walau sehingga ke liang lahad.

Kakzakie October 6, 2011 at 7:56 PM  

Penat menangis tapi tak juga ada yg faham... kesian adik...

Temuk October 7, 2011 at 2:36 PM  

Assalam.
Amat mendalam maksud yg mahu diunjukkan.

Walau apa pun, jadi teringat pula saya apa yg antropologis anggap fundamental dalam usaha memahami dgn mendalam sesebuah budaya: tenggelamkan diri dalam budaya itu.

Lalu teringat pulalah saya akan episod si Bruno Manser di Sarawak lama dahulu, yang menyelami budaya Penan sehingga dia menjadi lebih Penan daripada Penan, hatta mengganggu pemerintah negeri!

sahromnasrudin October 9, 2011 at 7:28 PM  

assalamualaikum cikgu...

adakah jika kaunter mencecah 300,000, cikgu yg akan berehat ??? huhuhhhh

ahmad humairi October 9, 2011 at 9:21 PM  

Kakzakie,

Alhamdulillah,
masih ada yang peduli pada adik...

ahmad humairi October 9, 2011 at 9:25 PM  

w/salam Abang Temuk,

Pastikan kita tenggelam,
sambil itu minum air,
dan jangan lemas!,
agar boleh meneruskan kelangsungan hidup.

ahmad humairi October 9, 2011 at 9:27 PM  

w/salam sahrom,

Mungkin ya, mungkin tidak. Bergantung pada apa yang ada.

atuk October 10, 2011 at 8:15 PM  

Assalamualaikum Cikgu Humairi

sukarnya utk mengalirkan air mata kerana Allah

Wassalam

ahmad humairi October 10, 2011 at 9:09 PM  

W/salam atuk,

....tidak sukar, bila bala dan azab Allah menimpa.

Al-Manar October 15, 2011 at 11:19 AM  

Saya baru saja melawat Temuk dan nampak blog cikgu. Terasa hendak menziarahai. Rupanya dari kalangan guru. Indah sekali pantun cikgu. Saya cuma dapat menikmati tanpa ada kebolehan menulis sebegitu cantik.

Ternampak pula senarai bloggers yang panjang sekali. Cilgu boleh dikatakn betul betul 'professional' dalam dunia blogging ini.

Salaam mesra dari
Pakcik Almanar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP