MUTIARA KATA HARI INI

Friday, March 14, 2014

HIDUP BERJIRAN



Walau api sudahpun terpadam, puntungnya tetaplah berasap.
Hati tetap berperi, walau maaf sudahpun diucap.

Maaf mudah diucap, namun sukar dimengertikan. Kisah jiran saya. Sangat rapat. Sangat akrab. Ya, jiran sebelah kiri dan jiran sebelah kanan saya. Begitu cekap dalam membuat pemerhatian. Tersangat cekap mengalahkan poslaju. Pos hari ini, semalam sudah sampai!. Apa sahaja yang saya fikir, dia sudah tahu. Dia menguasai nawaitu saya. Bila saya buat dia rakamkan semuanya. Ya. Semuanya. Pernah saya fikir nak buat kenduri doa tanda kesyukuran, dia dah catat walau saya belum melaksanakannya. Dia tak pula mendesak. Tapi bila saya fikir nak buat kenduri grand ala-ala tujuh hari tujuh malam...tidak pula dia mencatat item itu......Maafkan aku Raqib dan Atid kerana hanya pantas beranganan.

15 comments:

aby March 14, 2014 at 4:24 AM  

salam AH ..
mula2 baca tu suspen juga sbb nak bandingkan dgn jiran yg saya ada ..
tp bila sampai penghujungnya, baru faham maksud nya ..
moga jiran kanan sentisa sibuk mengambil tahu hal ikhwal kita ..

ahmad humairi March 14, 2014 at 6:11 AM  

w/salam aby,

Sebenarnya saya kecewa dengan markah prestasi saya....walaupun tergolong dalam kategori cemerlang....cemerlang saya berada dai tahap bawah sekali....

Ya...moga jiran sebelah kanan sibuk mencatat amalan saya!

Al-Manar March 17, 2014 at 8:18 AM  

Salaam Hormat (bukan 1Malaysia!)

Sudahlah nasib saya. Dihadapan, laut Cina yang luas. Disebelah kanan, semak samun, sebelah kiripun semak samun. Sebelah belakang Almanar - terpencil dan dikelilingi semak samun juga. Kalau adapun anjing liar, biawak ala buaya besarnya dan sebilangan babi hutan - sebagai jiran. kalau adapun sebilangan kecil kanak kanak datang memohon sedikit pelajaran.

Tidak, kata Cikgu Humairi yang arif. Saya memang ada jiran sepertinya. Apakah gerangannya yang dikerjakan stiap detik - semoga yang kanan lebih banyak tugasnya
yang kanan lebih pantas

ahmad humairi March 17, 2014 at 5:46 PM  

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh (salam hormat, salam 1Malaysia, salam Perak amanjaya... pun kira ok juga)...tuan Al Manar,

Bertuahnya tuan mendapat jiran-jiran 'alami'. Bayu mesra. Menyapa saban hari. Unggas mergasatua ceria. Berkeliaran menunjukkan diri. Hari-hari ditemani. Tidak bersendiri.....

......benar, kita tidak bersendiri, sentiasa ditemani, jiran di kanan dan di kiri, perlulah kita berhati-hati!

Kakzakie March 20, 2014 at 7:36 PM  

Mengharap jiran kanan kakak tidak lelah mencatat dan bimbang juga jiran kiri ni dok memerhati tak penat-penat...

Temuk May 29, 2014 at 3:35 AM  

Assalam. Alhamdulillah, hebatnya jiran kanan, baru kita berniat, belum pun kita buat, sudah dirakamkan olehnya. Asei niyat elok le, kan? Selamat bercuti, Cikgu.

Anonymous,  May 30, 2014 at 5:43 AM  

Link exchange is nothing else except it is only placing
the other person's blog link on your page at appropriate
place and other person will also do same in favor of you.


my website; classic shoes

Anonymous,  October 18, 2014 at 11:56 AM  

Mʏ spousе and I stսmblеd over herе by a different web page and
thought I sɦould cҺeck thingѕ oսt. I like what I see
so i am just following you. Look forward to looking at your web page again.

Also visit my web site ... How to beat a hair drug test

Dewi Aja April 15, 2015 at 4:28 AM  

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru? Share catanan2 sekolah atau e-books?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas mendowload dn upload music, foto-foto, video dm files lain dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

IBU PUSPITA June 21, 2015 at 8:31 PM  

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Alif,  August 4, 2015 at 9:31 PM  

Salam cikgu, boleh saya dapatkan email cikgu?
terima kasih

PAK JUNAIDI October 15, 2015 at 5:44 AM  

SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA

Dewi Aja June 23, 2016 at 6:16 AM  

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

PAk JUSTAN DI BATANG November 14, 2016 at 3:05 AM  

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

Dewi Aja November 19, 2016 at 7:14 AM  

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP