MUTIARA KATA HARI INI

Monday, June 24, 2013

SETANGKAI ANGGERIK

 Setangkai Anggerik, hadiah dari Tuan Guru Besar
ketika Sambutan Hari Guru yang lalu.
(Klik pautan Sambutan Hari Guru untuk kembali ke masa lampau)


Digubah semula oleh isteri dengan sedikit tambahan.

10 comments:

Temuk June 24, 2013 at 9:10 PM  

Assalam, Cikgu Humairi
Macam tahu-tahu pula Tuan Guru Besar, "matching"kan warna anggerik hadiahnya dengan baju penerimanya, hihihi. Gamaknya ramei oghang nanam anggerik di Peghak, ye Cikgu? Intervensi isteri tentunya telah menghebatkan lagi keanggunan anggerik itu!

faraherda.razalan June 24, 2013 at 9:37 PM  

Org bertuah selalunya bagi hadiah orkid pada org yang bertuah sbg tuah, cikgu!!!

=D

Kakzakie June 24, 2013 at 11:51 PM  

Sungguh kakak cemburu bila org tanam orkid berbunga hebat macam tu. Kakak punya nak keluar 2-3 kuntum pun kena tunggu bertahun!!

Al-Manar June 25, 2013 at 12:25 AM  

Salaam hormat Cikgu.

Anggerik, bunga anggerik. Nama ini cuma saya baca dan bayangkan semasa saya kecil 60 tahun dahulu. Tak ada dalam ingatan saya bunga itu merata rata seperti sekarang. Kalau ada pun yang liar tumbuh diatas batang kelapa. Tetapi bunyinya 'anggerik' cantik sekali.

Dimana datangnya istilah yang cantik ini - bukan semata mata orkid, pruduk, imaginasi, so, terafik yang disamun sewenang2 nya; Sayang Melayu sudah rindu pula penjajah setelah lama diberi kemerdekaaan! Buang 'surat khabar dan keikhlasan' kerana 'newspaper best'!

ahmad humairi June 25, 2013 at 5:06 PM  

w/salam Abang Temuk,

Aje yang ye!
Kalau diamati, agak benarlah seperti yang dikatakan....baju guru-guru lain jugak 'sepadan' dengan setangkai orkid yang dihadiahi (boleh klik pautan, kalo tak caya) oleh tuan guru besar.

Bila sentiasa terlihat gubahan itu, maka sentiasalah dekat dihati....selamat hari guru buat Abang Temuk jugak (masih panas lagi...hehe).

ahmad humairi June 25, 2013 at 5:07 PM  

fara,

....jadi, saya amat bertuah....Alhamdulillah!

ahmad humairi June 25, 2013 at 5:08 PM  

Kakcik,

....memang tidak dapat di sangkal lagi keanggunan Anggerik!

ahmad humairi June 25, 2013 at 5:16 PM  

Kakzakie,

Eh!...sabarlah!!!
Orkid yang saya tanam pun camtu!!!!
Orkid yang ini memang siap kembang dan tahan lama!, beli kat pasaraya.

...yang pokok betui tu bleh jgak beli yang dah siap berbunga kat nurseri...hehe

ahmad humairi June 25, 2013 at 5:59 PM  

Tuan Al Manar,

Salam Hormat Kembali,

....puas dicari. Asal perkataan anggerik tidak ditemui.

Anggerik liar yang tumbuh di batang kelapa biasanya adalah Anggerik Merpati. Cantik bunganya bak sebaris merpati yang sedang berdisiplin bertenggek. Harum baunya!

Tidak hilang patriotisma terhadap kemelayuan kita, andai kita berbahasa Inggeris!

wallahualam.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP