MUTIARA KATA HARI INI

Friday, March 14, 2014

HIDUP BERJIRAN



Walau api sudahpun terpadam, puntungnya tetaplah berasap.
Hati tetap berperi, walau maaf sudahpun diucap.

Maaf mudah diucap, namun sukar dimengertikan. Kisah jiran saya. Sangat rapat. Sangat akrab. Ya, jiran sebelah kiri dan jiran sebelah kanan saya. Begitu cekap dalam membuat pemerhatian. Tersangat cekap mengalahkan poslaju. Pos hari ini, semalam sudah sampai!. Apa sahaja yang saya fikir, dia sudah tahu. Dia menguasai nawaitu saya. Bila saya buat dia rakamkan semuanya. Ya. Semuanya. Pernah saya fikir nak buat kenduri doa tanda kesyukuran, dia dah catat walau saya belum melaksanakannya. Dia tak pula mendesak. Tapi bila saya fikir nak buat kenduri grand ala-ala tujuh hari tujuh malam...tidak pula dia mencatat item itu......Maafkan aku Raqib dan Atid kerana hanya pantas beranganan.

12 comments:

aby March 14, 2014 at 4:24 AM  

salam AH ..
mula2 baca tu suspen juga sbb nak bandingkan dgn jiran yg saya ada ..
tp bila sampai penghujungnya, baru faham maksud nya ..
moga jiran kanan sentisa sibuk mengambil tahu hal ikhwal kita ..

ahmad humairi March 14, 2014 at 6:11 AM  

w/salam aby,

Sebenarnya saya kecewa dengan markah prestasi saya....walaupun tergolong dalam kategori cemerlang....cemerlang saya berada dai tahap bawah sekali....

Ya...moga jiran sebelah kanan sibuk mencatat amalan saya!

Al-Manar March 17, 2014 at 8:18 AM  

Salaam Hormat (bukan 1Malaysia!)

Sudahlah nasib saya. Dihadapan, laut Cina yang luas. Disebelah kanan, semak samun, sebelah kiripun semak samun. Sebelah belakang Almanar - terpencil dan dikelilingi semak samun juga. Kalau adapun anjing liar, biawak ala buaya besarnya dan sebilangan babi hutan - sebagai jiran. kalau adapun sebilangan kecil kanak kanak datang memohon sedikit pelajaran.

Tidak, kata Cikgu Humairi yang arif. Saya memang ada jiran sepertinya. Apakah gerangannya yang dikerjakan stiap detik - semoga yang kanan lebih banyak tugasnya
yang kanan lebih pantas

ahmad humairi March 17, 2014 at 5:46 PM  

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh (salam hormat, salam 1Malaysia, salam Perak amanjaya... pun kira ok juga)...tuan Al Manar,

Bertuahnya tuan mendapat jiran-jiran 'alami'. Bayu mesra. Menyapa saban hari. Unggas mergasatua ceria. Berkeliaran menunjukkan diri. Hari-hari ditemani. Tidak bersendiri.....

......benar, kita tidak bersendiri, sentiasa ditemani, jiran di kanan dan di kiri, perlulah kita berhati-hati!

Kakzakie Purvit March 20, 2014 at 7:36 PM  

Mengharap jiran kanan kakak tidak lelah mencatat dan bimbang juga jiran kiri ni dok memerhati tak penat-penat...

Temuk May 29, 2014 at 3:35 AM  

Assalam. Alhamdulillah, hebatnya jiran kanan, baru kita berniat, belum pun kita buat, sudah dirakamkan olehnya. Asei niyat elok le, kan? Selamat bercuti, Cikgu.

Anonymous,  May 30, 2014 at 5:43 AM  

Link exchange is nothing else except it is only placing
the other person's blog link on your page at appropriate
place and other person will also do same in favor of you.


my website; classic shoes

Unknown April 15, 2015 at 4:28 AM  

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru? Share catanan2 sekolah atau e-books?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas mendowload dn upload music, foto-foto, video dm files lain dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Alif,  August 4, 2015 at 9:31 PM  

Salam cikgu, boleh saya dapatkan email cikgu?
terima kasih

Unknown June 23, 2016 at 6:16 AM  

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Blog27999 March 3, 2020 at 3:59 AM  

Do you understand there is a 12 word phrase you can tell your man... that will trigger deep emotions of love and instinctual attractiveness to you buried within his chest?

Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's instinct to love, worship and protect you with all his heart...

12 Words That Fuel A Man's Love Impulse

This instinct is so hardwired into a man's brain that it will make him try better than before to make your relationship the best part of both of your lives.

As a matter of fact, triggering this mighty instinct is so important to getting the best possible relationship with your man that the second you send your man one of the "Secret Signals"...

...You will immediately notice him open his mind and soul to you in a way he never experienced before and he will recognize you as the only woman in the galaxy who has ever truly tempted him.

https://weedbudbase.com/product/dmt-for-sale-buy-dmt-free-shipping/ September 24, 2021 at 10:12 AM  

DMT is a powerful drug that has been used by shamans in South America for centuries. It's also one of the most potent mood-altering drugs ever made and can be quickly addictive. DMT is usually smoked and is found in plants like the ayahuasca vine and the mapacho shrub. But some people, like author Chris Kilham, take it in powder form or mixed with other herbs.
Buy THC Vape Juice Online | Buy CBD Oil Online

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya ingin bersama-sama kalian dalam dunia siber ini. Saya juga mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya catatkan dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elakkan perkataan buruk, bersifat hasutan, atau fitnah. Jagalah akhlak kita sewaktu berbicara di blog ini. Terima kasih.

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP